Hoppa till sidans innehåll

Rally


Snabbast i mål vinner. Den enkla regeln gäller på fartsträckorna i Rally. Att man sedan startar en och en och att vägen är avstängd för allmänheten, är en självklarhet. Liksom säkerhetsbur i bilen, minst fyrpunktsbälten, brandsäkra kläder och hjälm. Från en smal och krokig fartsträcka till en annan åker ekipagen, på vanliga vägar med vanlig trafik, så kallade transportsträckor.

Särskilda serviceplatser förekommer dit de startande anländer på en i förväg utsatt tid. För tidig eller för sen ankomst ger straffsekunder. Tävlingsbilarna delas in i olika klasser: Motorsvaga för sig, och specialbyggda med acceleration som ett jetflyg för sig. Huruvida det driver på två eller fyra hjul utgör också en klasskillnad. Även bilens ålder spelar in, för i rallyskogen uppenbarar sig även äldre bilar vars förare inte är rädda för att trampa ner gaspedalen! Kartläsaren är viktig, liksom funktionärerna. Den förstnämnda lotsar föraren rätt och håller ordning på alla tider. Funktionärerna å sin sida ser till att alla tider noteras korrekt och att säkerheten följs så att ingen obehörig kommer in på sträckan. För publiken finns klara regler för var den ska befinna sig, så att ingen kommer till skada vid en eventuell avåkning.

 

Kontaktpersoner Backe, Rally och Historisk bilsport

 

Protokoll Backe, Rally och Historisk bilsport

Uppdaterad: 2016-08-23 13:02
Skribent: Örjan Eriksson

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten



 

Mastertent logga

 

aretsbilsport

 

 

Postadress:
Mellannorrlands Bilsportförbund
Örjan Eriksson, Skogsstigen 15
842 32 Sveg

Kontakt:
Tel: 070-582 30 01
E-post: This is a mailto link