Hoppa till sidans innehåll

Information från Historiska Utskottet

2017-06-09 15:10
  • Uppdaterad: 2017-06-09 15:14

Homologerade bilar som ej tävlats med:
Homologerade bilar behöver ej varit tävlade med under perioden för att få tävlas med nu. Detta på grund av att det funnits en intention om att tävla med bilen ifråga, annars hade fabrikanten ej homologerat bilen. Således får man använda den homologeringshandling som är avsedd för bilmodellen ifråga, men bara med de tillägg som fanns under perioden, dvs. baserat på årtalen.


Styrservo i VW Golf Mk1:
Styrservo är ej homologerat i VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 i någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732.

Den enda VW Golf Mk1 som har det homologerat är VW Golf 16S i Grupp 4 med nr: 677. Det krävs att det är en styrservo som bevisligen existerade under perioden, alltså, INTE en Servostyrning från VW Golf Mk1 cabriolet från 1990-talet.

VW Golf Mk1 Slutväxel 5:08:
VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 som är homologerad efter någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732 får ha följande slutväxlar: 3,0-1, 3,04-1, 3,08-1, 3,13-1, 3,17-1, 3,27-1, 3,32-1, 3,47-1, 3,70-1, 3,90-1, 4,17-1, 4,22-1, 4,53-1, 4,81-1.

Ingen av handlingarna 5583, 5584, 5731, 5732 eller Grupp-4 handlingen nr. 677 innehåller slutväxel med utväxlingsförhållande 5,077-1, även kallad "5:08", den är med andra ord ej tillåten.

Stötfångare:
Stötfångare skall finnas på alla Rallybilar som är homologerade med stötfångare. Undantag är de bilmodeller som finns beskrivet i Appendix VIII artikel: 12.1 och 12.2. De bilmodeller som är undantagna i artikel 12.2 gäller för deltagande i Racing. I Racing skall stötfångare tas bort.

Takluckor:
Ventilationsluckor i taket är endast tillåtna om dom finns i bilens homologeringshandling.

Batteriplacering Period E, F och G1 enligt Appendix VIII:
Batteriet får ej flyttas om det inte är homologerat på alternativ plats, Originalplaceringen av batteriet får inte ändras om inte batteriet är placerad inne i passagerarutrymmet och då av säkerhetsskäl. Om, batteriet behålls inne i bilen, följande måste beaktas: batteriet måste av typ ”Läckagefritt eller torrt” och skall vara säkert fastsatt och täckt med ett läckagefritt hölje.

Batteriplacering:
Det är aldrig tillåtet att flytta batteriet in i bilens kupé i någon period.

Skribent: Jörgen Ekwall
Epost: This is a mailto link

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 

aretsbilsport

 

 

Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
Fax: +46 (0) 8 626 33 22
E-post: This is a mailto link