Hoppa till sidans innehåll

Information från Historiska Utskottet

2017-11-30 08:13
  • Uppdaterad: 2017-11-30 08:46

Förtydligande om Officiella Meddelande från HU:

Eftersom det finns en missuppfattning att HU skriver egna regler i Sverige så vill vi härmed dementera det, HU:s roll är att förvalta Appendix K i Sverige åt FIA, vi gör förtydligande eftersom man avviker från Appendix K och använder detaljer som ej är enligt FIA:s regler. Om reglerna ändras så ändras dom på bilarna som finns i Sverige.

 

Spacerplattor:

Spacerplattor mellan fälg och hjulnav för att skapa frigång för däcken är ej tillåtna i Appendix K och har aldrig varit om dom inte är homologerade. När det gäller Spacerplattor så kommer vi automatiskt in på nästa punkt i detta Officiella Meddelande, bilen spårvidd, se nedan.

Exempel:

Spacerplattor finns i flera utförande, en del skruvas fast i hjulnavet istället för fälgen och i spacerplattan sitter nya bultar till att montera fast fälgarna på. Andra spacerplattor ligger löst mellan fälg och hjulnav, gemensamt för alla varianter som finns är att dom är förbjudna att använda om dom ej är homologerade.

 

Spårvidd & Fälgar:

Spårvidden anges antingen i homologeringshandlingen annars gäller verkstadshandbokens angivna spårvidd. Toleransen för spårvidden vid mätning är 1% enligt Appendix K:s regler.

Från Period G2 t.o.m Period I är fälg/spårvidd fri i Grupp 2/4 men ej i Grupp 1/3.

I Period J1 & J2 i Grupp A är fälg/spårvidd fri, fälgdiametern får ändras med max plus/minus 2". Gemensamt för alla Perioder ovan är att man måste bevisa att det använts under perioden.

Exempel:

1: Byte av fälgar påverkar spårvidden, man måste mäta spårvidden för att veta.

2: Volvo 240 enl. homologeringshandling No. 5626 har 6" breda fälgar, ska man använda bredare fälgar så måste man bevisa att det använts under perioden.

 

Vingar, spoilers, tröskelbreddare, luftintag:

Det finns många saker som är tuffa att montera på sin bil men man måste kontrollera så dom är OK att använda. Det kom en uppsjö med "Stylingtillbehör" på 70 och 80-talet men är det inte homologerat så får man inte använda det nu även om man tycker att det hör till den tiden.

Exempel:

1: Man kan inte montera en "Grupp-A Vinge" på en Volvo 240 i Period I, Grupp A fanns inte då och följaktligen fanns inte vingen heller.

2: VW Golf Mk1 i Period I får t.ex. inte ha luftintag på huven eller vinge ovanför bakrutan om det inte finns i homologeringshandlingen.

 

Karossdetaljer:

Karossdetaljer som ej fanns på perioden får ej användas.

Exempel:

Baklucka på Volvo 200-serien har ett annat utseende från 1986 och är då ej plan på ovansidan som dom före 1986 utan har en välvd översida, denna välvda lucka får ej användas i Period I.

 

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 

aretsbilsport

 

 

Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
Fax: +46 (0) 8 626 33 22
E-post: This is a mailto link