Hoppa till sidans innehåll

Information Historiska Utskottet. Nr 3, 2018

2018-02-09 08:33
  • Uppdaterad: 2018-02-09 08:33

Officiellt Meddelande, Historiska Utskottet. Nr 3, 2018

Stötdämpare: Stötdämpare har utvecklats mycket under de åren fram till och med 1990 som innefattar Historisk Bilsport. Vi försöker här nedan ge en kortfattad sammanfattning av reglerna.

Konstruktion & Funktion: Stötdämpare ska uppfylla regelverket i Appendix K, se "Bilaga I, Period specifikation för stötdämpare", (sidan 103 i Appendix K 2017 Svensk vers.) gällande konstruktion och funktion för sin aktuella Period.

Utseende: Bilens stötdämpare skall förutom att vara periodspecifik i konstruktion och funktion även ha ett utseende i material och form samt fastsättning som är periodspecifikt för den aktuella bilen.

Justerbara stötdämpare: Om det bevisligen använts justerbara stötdämpare på perioden så får det användas samma sorts justerbara stötdämpare nu som det gjordes på Perioden på den aktuella bilen.

Slaglängd: Det är ej tillåtet att ha stötdämpare med längre slaglängd än som användes på Perioden, var det "Fritt" på perioden så krävs det bevis för att det använts då på aktuell bil.

Kolvdiameter: Kolvdiameter ska vara periodspecifik för den aktuella bilen.

Fastsättning: Om Uniballs används för infästningen i karossen så skall det bevisas att det användes på Perioden för den specifika bilen.


Sammanfattning: Stötdämparna ska helt enkelt fungera och se ut nu som dom gjorde då.

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
E-post: This is a mailto link