Hoppa till sidans innehåll

Rosenqvist redo för världens största långlopp

2017-06-16 09:35
Från en förlösande första Formel E-seger i Berlin till en av motorsportens absoluta klassiker, det är snabba men trevliga kast för Felix Rosenqvist just nu.
  • Uppdaterad: 2017-06-16 09:37

Bara dagar efter triumfen på Tempelhof vänder smålänningen nu blicken mot Frankrike, och mot sin första start i en av världens allra största racingtävlingar: 24-timmars i Le Mans.
 
Det mytomspunna loppet, där människa och maskin pressas till det yttersta under årets mest fartfyllda dygn, kördes för första gången 1923 och avgörs den här veckan för 85:e gången i ordningen. Rosenqvist gör alltså sitt första framträdande i tävlingen, där han representerar det fransk-amerikanska teamet DragonSpeed i en ORECA 07 Gibson (#21) i näst snabbaste klassen LMP2. 25-årige Rosenqvist delar bil med landsmannen Henrik Hedman (49) och rutinerade Ben Hanley (GBR, 32).

LMP2: Formel E-tätt i loppets största klass
Totalt är 60 bilar anmälda till årets upplaga av Le Mans 24-timmars, varav 25 i LMP2-kategorin – som tack vare ett kostnadseffektivt och konkurrenskraftigt reglemente därmed är den största av de fyra tävlingsklasserna.
 
Bland Rosenqvists rivaler i LMP2 finns tre av hans ordinarie Formel E-konkurrenter (brasilianaren Nelson Piquet Jr. samt fransmännen Nicolas Prost och Jean-Éric Vergne), men också andra välkända namn som Rubens Barrichello (BRA), Vitaly Petrov (RUS), Bruno Senna (BRA) och Karun Chandhok (IND).
 
Bilarna i LMP2 är, precis som dem i den snabbaste klassen LMP1, så kallade prototyper. I LMP2 tävlar dock uteslutande privatägda team, medan LMP1 domineras av fabriksstödda satsningar från Toyota och Porsche. På startlinjen i LMP1 finns för övrigt ytterligare fyra Formel E-förare i form av Sébastien Buemi (SUI), Stéphane Sarrazin (FRA), Mike Conway (GBR) och José María López (ARG).
 
LMP2-bilarna har ungefär 600 hästkrafter och väger 930 kg, att jämföra med uppemot 1000 hästkrafter och 875 kg i LMP1.
 
Vid sidan av de två prototypklasserna tävlar också två olika kategorier för GT-bilar i Le Mans.
 

Mystiken på Circuit de la Sarthe
 Le Mans 24-timmars körs på den 13.629 km långa banan Circuit de la Sarthe, som till allra största del utgörs av vanliga vägar i stadens södra utkant. Utmaningarna och fallgroparna är många, med berömda kurvor som Tertre Rouge, Arnage och de snabba Porsche-svängarna.
 
Varvets allra mest ikoniska del är kanske ändå den beryktade Mulsanne-rakan, där bilarna når farter på över 330 km/h (i LMP2).

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten



NEH

 

Mastertent logga

 

aretsbilsport

 

SMI

Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
Fax: +46 (0) 8 626 33 22
E-post: This is a mailto link