Hoppa till sidans innehåll

Klart för Dackefejden i Växjö

2018-06-14 08:52
  • Uppdaterad: 2018-06-14 08:52

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

 

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.

 

– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

 

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.

 

– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

 

Men vad har då hänt och vad har gjorts?

 

– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

 

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?

 

Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.

 

– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

 

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?

 

I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.

 

– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går. 

 

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

 

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds

 

Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.

 

– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

 

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

 

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen

 

Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.

 

– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

 

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.

 

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
E-post: This is a mailto link