Hoppa till sidans innehåll

Röjsel summerar framgångsrik säsong

2018-11-06 10:45
  • Uppdaterad: 2018-11-06 10:45

Den startade med besvikelse och problem, men fortsatte i succé´. Säsongen 2018 innehöll både med och motgångar, men övervägande framgång för team Röjsel

 

Att Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson skulle komma till start i SM-premiären i Vännäs med Kitcar-Opeln blev, efter många bud, klart strax före anmälningstiden gick ut. Många ifrågasatte bilvalet då en motor på ynka 1600cc skulle bli svår att hävda sig med bland SM-eliten. Daniel hade några veckor tidigare gjort ett test med bilen och valet var självklart, trots att han, både 2016 och 2017 sinkats av en Ford Fiesta med "för liten" motor. De bröt dock tävlingen i Vännäs av tekniska skäl men många skulle däremot ändra uppfattning om bil och även se Daniels förartalang när han, med samma bil, vann 2WD-klassen i LBC-ruschen i Lima för andra gången. Strax innan kom ekipaget 4:a i SM-debuten i 4WD mot internationellt motstånd i Östersund Winter Rally med en Ford Fiesta R5. Samma bil som han och Nicklas tog SM-silver i sprint med under SM-veckan i Skellefteå i mars månad, bakom klart mer rutinerade Mattias Adielsson och före minst lika rutinerade Jörgen Jonasson.

 

 -Trots att vintersäsongen började tungt med tekniska bekymmer fick jag ändå chansen att visa vad jag går för. Att jag kan prestera i underläge är helt klart, längtar dock tills jag får prestera med "rätt förutsättningar" sa Daniel efter vintern.

 

Vintersäsongen satte sina spår hos co-driver Edvardsson, som klev åt sidan på grund av sjukdom. In klev Mikael Johansson och fick lotsa Daniel i SSR och Rally Askersund. Två SM-tävlingar där farten helt klart fanns, men Kitcar-Opeln helt enkelt sa ifrån vid båda tillfällena. Därefter provade Daniel lyckan inom banracing efter 5 års uppehåll när han deltog i Swedish GT på hemmabanan i Anderstorp. Trots att han var sin egen chefsmekaniker, körde helt utan radiokommunikation, fick 30kg viktillägg och 20 sekunder tillägg vid depåstoppet, körde han in på en 2:a respektive en 3:e plats vid tävlingen, efter att bland annat kört om Thed Björk...

 

Kitcar-Corsan preppades till SM-veckan i Helsingborg. Tävlingen, som Daniel knappt lagt några förberedelser på, blev hans absolut bästa i hela karriären hittills. Lotsad av sambon Matilda, dock utan noter, vann hann samtliga omgångar överlägset och tog sitt första SM-guld. När förutsättningar är rätt...

 

Daniel hade beslutat sig för att inte fortsätta köra SM efter sommaruppehållet. Mestadels för att det var teoretiskt omöjligt att köra om segern då han saknade så pass mycket poäng. Istället gjorde han iordning samma Formula Ford som han 2013 vann Nordiska mästerskapet med i klassen Formula Ford Zetec. Bilen körde han i Jubileumsracet på Scandinaivan Raceway i Anderstorp och tog en trippelseger.

 

Säsongens sista tävling blev rallytävlingen Malmjärn Runt i Hofors i mitten av september. Det var första gången han körde Kitcar-Corsan på tävlingen, som han tidigare har vunnit i den andra Corsan. Bilvalet visade sig dock, första gången denna säsong, vara riktigt dåligt. Tungt fuktigt grus på vägarna gjorde att Daniel, lotsad av Mikael Johansson, tappade cirka 1 sek per kilometer mot tidigare år i den andra bilen. Det märktes även på resultatet då han blev 4:a.

 

 -Att ta mitt första SM-guld och att göra comeback i banracing är helt klart det som sätter prägeln på sommaren. Jag har lärt mig en hel del under årets gång och hoppas att jag kan sätta mycket av det i verk i framtiden, avslutar Daniel.

 

Daniels framtida karriär går ett år i taget. Även om prestationer under tävlingar, hur bra de än må vara, inte räcker till att komma vidare något nämnvärt på karriärstegen finns ändå tron kvar om att det ska vara fallet. Rätt kontakter och personer som trofast jobbar i kulisserna bakom Daniel är ett måste. Det självklara framtidsalternativet är Junior-VM, som verkar vara den bästa språngbrädan, om det inte vore för den budget som krävs och inte heller är anpassad för företag med marknad inom enbart Sverige. Tills dess att dem rätta ingredienserna är på plats kan Daniel bara göra det han är bäst på. Nämligen köra bil från punkt a till b på kortast möjliga tid, med rådande förutsättningar och göra det med glädje. Han tävlar inte för någon annan än sin egen skull och de som står närmst, såsom familj, vänner och samarbetspartners. Får det är få som verkligen förstår branschen och varför vissa verkar lyckas bättre än andra, utåt sett.

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
E-post: This is a mailto link