Hoppa till sidans innehåll

Succé i Adac GT Masters för Bouveng

2018-06-12 12:38
  • Uppdaterad: 2018-06-12 12:38

I helgen gick tredje deltävlingen av ADAC GT Masters av stapeln på Red Bull Ring i Österrike. Victor Bouveng, hans teamkompis Dennis Marshall och deras team Schnitzer Motorsport kom till start med en BMW M6 GT3 och visade att de är att räkna med. Förutom en pallplats i race 1 så lyckades Victor Bouveng återigen kvala ut sin teamkamrat i systerbilen Timo Scheider.

En Tredjeplats i lördagens race, hur gick det till?

Vi visste att Red Bull Ring skulle passa vår bil ganska bra. Efter två riktigt tuffa helger i Tyska Oschersleben och Tjeckiska Most var det extremt skönt att göra ett kanonrace och få kliva upp på pallen. Dennis kvalade in bilen på en stark 4:e plats till race 1 där han sedan gjorde en bra start och kom iväg som trea. En plats han sedan höll till depåstoppet. Vid depåstoppet tog jag över bilen och visste att det skulle bli en riktigt hård sista stint då de bästa förarna alltid kör andra race distansen på lördagen och den första på söndagen.

Jag kom ut på en tredje plats och vart direkt attackerad av Land Motorsports Audi R8 med Kelvin Van der Linde bakom ratten (2014 års GT Masters mästare). Han gjorde en väldigt optimistisk attack in i kurva 3 där vi går från 240km/h till 70 km/h och touchade i mitt bakdäck så jag hamnade utanför banan och blev passerad. Men farten vi hade var så pass bra att jag kunde ta tillbaka platsen men det blev ett väldigt tufft race.

Vad var det som gjorde att det var tufft?

Som sagt farten jag hade i bilen var riktigt bra. Problemet var att Timo Scheider i den andra BMW M6:an låg precis framför mig och hindrade mig från att åka snabbare. Vilket i sin tur ledde till att resterande fältet kunde komma ikapp bakifrån och attackera på mig. Jag vet inte exakt hur många märken på kofångaren i bak efter racet men det var en hel del. Genom hela min stint bad jag teamet om att få attackera på Timo men vart avvisad då de såg att jag gjorde ett enastående jobb med att hålla resterande fältet bakom oss. Något som visade sig göra eko i hela depån efter racet.

På vilket sett gav det eko i depån?

När du är 22 år gammal och ställs mot förare som Timo Scheider ( 16 säsonger och två titlar i DTM). Kevin Estre (Porsche) Som rankas som en av världen bästa GT Förare. Timo Bernhard (Porsche) Le Mans totalvinnare så brukar förväntningarna brukar att man är snabb, men ofta när dessa gubbar kommer bakom så brukar ungtupparna få vika ner sig. Men så blev det inte. Jag lyckades placera bilen helt perfekt varje gång de gjorde en attack och efter 32 svettiga minuter bakom ratten så korsade jag mållinjen på tredje plats och vi fick äntligen kliva upp på pallen. Och det var inte vilken tredjeplats som helst. Den här prestationen rankar jag nog som den högsta i min karriär och det är det många som håller med mig om. Med 20.000 personer på plats, ca 500.000 bänkade framför teven och med fajterna vi hade så var det många som hörde av sig efteråt och gratulerade mig för en fantastisk körning. Dessutom kom det en hälsning från Jens Marquard som är BMW Motorsports högsta chef. ”Den där killen vet hur man ska köra en racingbil med extremt hög press bakifrån”.

 

Efter lördagens framgång, hur såg söndagen ut?

Som jag berättade tidigare så kör de högst rankade förarna kvalet samt starten på racet vilket gör att det blir extremt tajt och hårt på söndagen. Jag visste att jag hade bra fart i kroppen och bilen och lyckades smälla till med en tid som räckte för 12:e plats på gridden. En tid som var 15 tusendelar snabbare än Timo Scheider. Eftersom alla har olika bilar förutom teamkompisarna så jämför man väldigt ofta interna fajterna eftersom man sitter i samma material. Och jag har nu lyckats kvala snabbare än Timo varje kval detta år. En riktigt bra facit helt enkelt.

Till racet gjorde jag en kanonstart från 12:e rutan och var uppe på 9:e plats efter första varvet och kände att farten var riktigt bra. Tyvärr så vart en förare bakom mig lite väl optimistisk och körde på mig ordentligt bakifrån så jag hamnade längst bak. Oerhört trist då det troligtvis hade räckt till en ny pallplats med den farten som jag visade i början av racet tills jag blev påkörd. Föraren som körde på mig bestraffades med en Drive Through. En liten tröst men inte hjälper det mig mycket.

Oavsett så finns det massor med positiva saker att ta med från helgen och hela depån i GT Masters vet definitivt vem Victor Bouveng är.

Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor

 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten




 

 



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +46 (0) 8 626 33 00
Fax: +46 (0) 8 626 33 22
E-post: This is a mailto link