Viktändring i S125

Kartingutskottet har fått frågor om viktändringen i S125. Här följer några argument som talar för beslutet, men även en möjlig lösning om man kommer fram till att det blivit fel.

Argument i diskussionen om viktändringen i S125.

- Från och med i år är det samma däck i S125 och J125. Senior ska gå snabbare än Junior, därför sänks vikten något.

- P.g.a. lägre vikt blir det mindre slitage och däckkostnader för S125.

- S125 är en klass från 14 år och uppåt. De längre förarna har klagat på att de små förarna har stor fördel av att fördela en massa vikt lågt på karten.

- Många åker med vikt på sina kartar, även de äldre förarna.

- Vikten i S125 går mot det internationella.

- Är man för tung finns det andra alternativ att åka kart. Typ KZ2 eller DD2.

- Förbundsteknikergruppen tog upp regelförändringarna i höstas på Bilsportkonferensen, vilken alla SGA var inbjudna till. Ingen av de som var där hade några som helst åsikter om det var rätt eller fel.

- Förbundsteknikergruppen och utskottet kommer att utvärdera om det är rätt eller fel på Klippan cup, första SKCC och första MKRn.

Visar det sig att det är fel så justeras vikten.

- Första tävling i söder har körts. Skillnaden i tid var ca en sekund mellan S125 och J125.

/Kartingutskottets Förbundstekniker

Sidan uppdaterades den 06 mars 2024