Hoppa till sidans innehåll

Bilsporten bland de drabbade i planerat beslut om idrottens coronarestriktioner

05 MAJ 2021 13:05
Den 17 maj förväntas nytt beslut från Regeringen gällande coronarestriktioner inom idrotten. Remissen är ute för kommentering. "Tyvärr är det de mest smittsäkra sporterna som drabbas hårdast” säger Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport.
  • Skapad: 05 MAJ 2021 13:05

Den svenska idrottsrörelsen tog 2019 beslut om en ny inriktning för vad idrotten vill framåt med Strategi 2025. Förändringen innebär att alla oavsett ålder och ambitionsnivå har möjlighet att idrotta i förening under hela livet. I den förändrade idrottsrörelsen finns en koppling mellan bredd- och elitidrott men verksamheten kompletteras med en utvecklad verksamhet för människor under hela livet.

Sedan mars 2020 när coronapandemin påbörjade sin mörka resa över kontinenterna har idrottsrörelsen satts på hårda prov. Sakta försöker nu samhället och idrotten öppna upp.

Den 17 maj ska ett nytt beslut komma från Regeringen kring idrotten och eventuella lättnader för vem, var och hur idrotten kan bedrivas. Men det blir inte för alla.

- Tyvärr ser vi i det framlagda förslaget att det är de mest smittsäkra sporterna som drabbas hårdast. Lagen om offentlig tillställning är så oflexibel idag och det gynnar inte oss eller andra sporter som utövas på väg, i skog eller på vatten. Pandemilagen som tagits fram för att under speciella omständigheter kunna särbehandla lagar måste nu under coronatiden börja innefatta hur idrotten ska behandlas utifrån benämningen offentlig tillställning.

Svensk Bilsport vill genom sina kommentarer till remissen se ett helt annat synsätt på idrotten från beslutsfattarna.

- Politiker värnar om folkhälsan och att vuxna och unga ska röra på sig, det ger ett friskare samhälle. Ändå känns det som de viker med blicken när idrotten kommer med sina lösningar på hur olika sporter kan arrangeras på ett smittsäkert sätt. Samtidigt som allmänheten på olika ställen får vara så många fler på mindre ytor än vad som tillåts inom idrotten. Det är inte att hjälpa folkhälsan i Sverige, säger Nordkvist.

Ytan och att skilja på deltagare genom rätt benämning är Svensk Bilsports huvudkommentarer till det planerade beslutet.

- Som det står beskrivet nu är alla deltagare vid ett arrangemang. Så kanske det kan benämnas om du deltar på en konferens. Men detta är idrott. Vi har utövare, funktionärer, media och publik och de är helt olika grupper och befinner sig oftast på olika ytor, både på begränsade och icke begränsade tävlingsområden. Här tycker vi att man i beslutstexten måste vara tydligare kring vem man avser när man pratar om antal människor på platsen, säger Anna Nordkvist och förklarar den andra kommentaren Svensk Bilsport har.

- Vi anser att det måste vara ytans storlek som avgör hur många som kan samlas på ett område. Precis som matbutiker har nu. Där det i mindre butiker naturligt får befinna sig färre människor samtidigt än i större butiker. Det samma borde vara självklart när det gäller både utövare och publik på en tävling, säger Nordkvist och fortsätter.

- I det nya beslutsförslaget från Regeringen gällande publikfrågan gynnas lagsporterna som bedriver all sin idrott på arenor där de har läktare med numrerade sittplatser. Jag kan inte förstå hur det ansvar som nu ligger på befolkningen att hålla avstånd tas ifrån en idrottspublik bara för att de vill besöka en sport som har en grässlänt eller en skog som arena i stället för en numrerad plaststol. Det är ofattbart. Precis som antalet utövare som får vara på stora icke befintliga tävlingsområden. Det kan inte vara rimligt att, exempelvis orienteringen, som arrangerar en tävling i en skog hos en markägare bara tillåts åtta utövare, när lagsporter nu kan genomföra turneringar genom att dela upp zoner och spela bara för att de är inne på en arena. Genom att arbeta med personer kontra storlek på yta skulle mer idrott kunna starta upp igen.

Så sent som i onsdags kom beslutet om att barn och unga födda 2002 och senare kunde börja träna och tävla igen. En väldigt glädjande nyhet för många. Vid en närmare titt på beslutet framkommer emellertid att dessa lättnader inte gäller alla barn och unga i landet. Om tävlingsområdet är tillgängligt för allmänheten och inte kan avgränsas gäller regleringarna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, vilka i nuläget tillåter högst åtta deltagare i offentliga tillställningar.

Således kan i nuläget inga rallytävlingar eller andra bilsportarrangemang som inte genomförs avgränsat arrangeras för personer födda 2002 och senare. Något som inte framkom på något sätt av informationen i onsdags.

- Det är ett beslut som inte fått med sig helheten utan som har satt ett fokus på att de stora lagidrotterna kan komma igång. Återigen åsidosätts sporter som rally, orientering, segling, löpning, cykel med flera. Idrotter där utövandet sker smittsäkert. Jag blir riktigt besviken och arg, inte minst när orättvisan och segregeringen nu så tydligt även drabbar barn och ungdomar specifikt.

- Vi kommer fortsätta att prata med beslutsfattare och myndigheter och stå upp för bilsportens rätt att få utövas under smittsäkra former till coronapandemin är förbi, avslutar Anna Nordkvist.





E-post: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg


Officiellpartner/Grenpartner

HK_logo_black_background.png







Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner






Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

genomramen.png