Hoppa till sidans innehåll
Foto:

Björnson och Hallberg i storform

11 SEP 2019 09:54
Banan var inledningsvis lite fuktig på lördagen och det kom några stänk när Xtreme stod och väntade på sin final på söndagen, i övrigt var det perfekta förhållanden på Strängnäs Motorstadion.
  • Skapad: 11 SEP 2019 09:54

Därmed är den tredje av årets fyra SM-deltävlingar avklarad, och det är bara att konstatera att Patrik Hallberg och Per Björnson är så gott som klara mästare i 125 cc respektive 650cc.

– Du får skriva precis vad du vill, men jag tar då absolut inte ut något i förskott! För i den här sporten kan allt hända, säger Björnson.

Men frågan är om det ändå inte blev ett litet utropstecken i hans svarta bok, där alla fakta från 2008 finns noterade: temperatur, stötdämparinställningar, olika fästen i banan - ja allt värt att ha kvar.
– I boken har jag alltid en grund att utgå ifrån när jag kommer till en bana. Sedan fortsätter jag därifrån, fortsätter han.

Mini. 19 härliga ungar till start och den här gången fick de öva på gemensam start i kvalomgångarna. Alltså inte att de flaggades iväg en och en, utan alla på en och samma gång som alla övriga. Några förivrade sig och fastnade utefter banan, antingen på egen hand eller genom att kroka i någon konkurrent. På det stora hela dock inga konstigheter utan bara många erfarenheter rikare av en annan startform.
Med närande lunchmat i magen blev det dock en och en vid flaggan. Inget finaltänk, utan i Mini är alla vinnare och duktiga på att visa upp sig. Troligen bilsports allra bästa plantskola för framtiden.

85 cc. Gladast av alla, även om det ”bara” yttrade sig i ett brett leende och en pokal i vädret var Rasmus Persson. Han gick upp i 85 till den här säsongen och nu kom första segern för anmälaren Team Munkfors Bilskrot AB:s talang. Rasmus inledde med två andraplatser innan det blev en seger i den avslutande omgången. Med det var han trea in i A-finalen, efter Alfred Eriksson och Robin Hermansen, som båda hade två 10-poängare och en tredjeplats i bagaget.
Men Rasmus visade tidigt att han ville ha täten i finalen. Tvåa XX och trea Emma Tietjens.

40+ Veteran. Anders Martinsson och Henrik Spets hade båda 27 poäng efter de tre omgångarna. Henrik var den som tog täten och såg onekligen ut att gå mot ännu en seger. Men så hände samma sak som i första heatet då han slutade tvåa, då han fick byta lamell. I finalen gick den igen efter tre varv.

– Skriv inte vad jag sa, för det var ett fult ord. Men det var tungt när jag hade så klar ledning och hade säkrat cupen om jag vunnit idag, suckade den annars alltid så glade Spets.

Nu blir det motorrenovering till finalen i Haninge.
De som hade chans att utmana om cupsegern var dels Anders Martinsson och dels Mattias Franzén. Den senare kom inte ens till start, utan hamnade istället på lasarettet då hustrun blev dålig. Anders däremot tog hand om möjligheten:


125 cc. Det ska mycket till för att Patrik Hallberg ska gå miste om guldet när JSM avgörs på hans hemmaarena i Haninge. Den gänglige 15-åringen har radat upp tre totalsegrar så här långt. Då hann han ändå med en rullning i andra heatet i Strängnäs.

– Jag försökte gå om Hampus (Wretman) på innern i sista kurvan. Jag var nog för ivrig, konstaterar Patrik.
Med två heatsegrar räckte det ändå till A-final som sjätte man. Så långt var Noel Eliasson överlägsen med sina tre heatsegrar. Men i finalen slog han ihop med Richard Landholm och fick problem med storslaget, Var ytterst nära att välta ett par kurvor före hoppet. Slutade sexa.

Kampen om segern kom att stå mellan Karl Peder ”KP” Nordstrand och Patrik Hallberg, där KP hade övertaget. Men så rullade Rickard Landholm och det blev rödflagg. Samtidigt fick Leon Strucel teknisk flagg då hans kaross satt lös.

Resultatet blev att Patrik tog sin tredje seger före KP, som därmed ”stal” viktiga poäng från andra i sitt inhopp. Trea Hampus Wretman.
I kampen om guldet låg Algot Hammarqvist bäst till innan Strängnäs. Dit kom han förkyld och med feber. Lyckades ändå ta sig till final där han slutade femma.

Enda föraren från SAMS var Oskar Hellström, som var först in i B-final.
– Den vann jag stort, så jag är nöjd med att bli fyra, säger Oskar.

 

250 cc. Trion Marcus Svensson, Robert Bergman och Rasmus Brunnkvist slogs hårt om pallplatserna. Robert var den som kvalade bäst och som satte tempot även i finalen. Såg ut att gå mot en klar seger då han helt plötsligt bara svängde åt sidan.

– Jag vet inte vad det är för fel! Motorn bara dog…
Missnöjd naturligtvis när han rullade från parc fermé.
– Nu blir det nog väldigt svårt att rå på Marcus i kampen om guldet, suckar Robert.

Fast Marcus hade ingen riktig superdag han heller, utan slutade trea. Men det är klart att med två raka segrar i Västerås och Östmark och med möjlighet att räkna bort en tävling har han ett gott utgångsläge.

Segern i Strängnäs gick till Rasmus Brunnkvist, tvåa i Östmark.
– Verkligen upp och ner! Det började ju så dåligt med teknisk flagg så inte trodde jag på seger, säger Rasmus.

Tvåa blev William Franzén, som var tvåa i Q3 med en helt orkeslös motor då avgasporten inte öppnade sig ordentligt. Men i finalen hade han sprutt på grejerna och tog sin första pallplats i årets mästerskap. 

650 cc. Björnson, Björnson, Björnson och Björnson. För här var det fyra raka segrar.
– En perfekt helg! Men jag ropar inte hej än. Du får skriva vad du vill men jag vet att än kan allt hända, säger lokomotivet från Årjäng.
Visst, en tävling ska räknas bort och Per Björnson, precis som alla andra, måste köra första träningen i Haninge, alternativt första start i första kvalet. Skulle han ställa till det och bli utesluten eller diskvalificerad räknas en sådan förare som icke startad i tävlingen. Det är väl möjligen det, men allt talar för att Björnson tar sitt nionde SM-guld i crosskart inom kort.
Störst chans att utmana hade Robin Tietjens, som var etta in i B där han tog sig vidare till A. Men där rullade han så illa att han fick vård för öm nacke och axel. Dessbättre är han hemma igen.

Fredrik Eriksson hade också ett hyfsat utmanarläge, men han fick en dålig start i finalen och på det en stoppsladd in i alternativet. Slutade åtta.
– Bara att glömma och ladda för finalen i Haninge, skriver han på Facebook.

Och Markus Andersson hade diverse tok för sig med kärringstopp bland annat på väg till A-final. Där skärpte han till sig och slutade på andra plats, följd av Erik Stigsson.

Xtreme. Tommie Svärd var den tredje föraren för dagen som lyckades vinna samtliga sina kvalheat (förutom Noel Eliasson och Per Björnson, 125/650). Förhoppningarna var också stora när han rullade ut till pole position.
Men där blev han och alla andra stående i väntan på att en ny ambulans skulle komma. Då tappade han fokus och när han väl inledde jakten var det för sent, och han slutade femma.
Det gjorde att Sebastian Enholm nu är ensam herreman i toppen av tabellen, för det blev seger.
– Jag trodde inte det skulle gå, för jag tappade på (Charlie) Agerheim i början. Men nu är utgångsläget bra inför finalen, säger Sebbe.
– Tyvärr räckte de inte hela vägen till vinst, men en andraplats efter den riktigt snabba Sebastian Enholm får jag vara grymt nöjd med, konstaterar Charlie på Facebook.

För det stora utropstecknet svarade Jimmy Kujanpää. Som ung körde han lite karting, sedan en del folkrace. Till den här säsongen Xtreme och i Västerås var han trea i B-finalen. Östmark hoppade han över, men nu var han med igen och imponerade med att bli trea!
– Man vill ju alltid vinna! Men visst, det har gått över förväntan, säger Jimmy.

Fyra Oskar Andersson.

– Farten fanns där men jag gjorde en knackig start och det blev svårt att reparera. Sebbe är verkligen svår att ta!


Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor



 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten









Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link