Hoppa till sidans innehåll

Och kvällens publiksiffra är…. - Annas brev 3 2021

14 JUN 2021 08:16
Juni och med den lättnader i coronarestriktionerna. Med lättnader även för barn- ungdoms- och motionsidrott inom många sporter så är vi verkligen på gång när vi i Sverige sakta öppnar upp. Och äntligen kan vi räkna in en publik igen.
  • Uppdaterad: 14 JUN 2021 08:17

För oss i bilsporten ser vi att det börjar fyllas på i tävlingskalendern. Och nu är det inte bara SM-tävlingar. Glädjande ser jag att vår bredaste sportgren, Folkrace startar om. Där vet vi att bilsporten har en stor inkörsport till det som ofta i idrotten benämns motionsnivå. Tillsammans med utskotten har vi fått till protokoll och riskanalyser som ska underlätta för öppnandet. Så som med Folkrace där jag vet att utskottet arbetat hårt för att hitta lösningar för hur just tex anbudsförfarandet ska genomföras under den situation vi befinner oss i. Beslutet nu i just Folkrace är att tävlingar genomförs publikfria alternativt med en maxgräns på 100 personer i publiken där endast team (1 förare och max 4 mekaniker), funktionärer och eventuellt närvarande publik får lägga anbud. Detta är ett avsteg från FR 10.3 samt FR 10.4.

Ser vi till rally som bedrivs på ett helt annat sätt än Folkrace har mycket tid lagts på att föra en dialog med Länsstyrelsen utifrån hur Rallysporten ska fungera med de nya riktlinjer som trätt i kraft från och med 1 juni. Klart är att vi kan köra rally, vi får tillstånden. Oklart är fortfarande huruvida de olika Länsstyrelserna i regionerna bedömer folksamlingar, allmänhetens möjlighet att känna sig inbjuden och om folk har lätt att ta sig till tävlingen, trots att den är publikfri. Förklaringen från Länsstyrelsen är att bara för att det krävs en tävlingslicens så är det inte tillräckligt för att man ska kunna säga att allmänheten inte har tillträde till en tävling utan då behöver man titta på sådant som hur många som innehar aktuell licens och vad som krävs för att få den licensen. Att det finns utrustningskrav, ex viss typ av bil är inte heller något som utesluter vissa deltagare utan det är krav som ställs på just själva deltagaren som de behöver titta på. Inte heller att tävlingen bara är öppen för ett visst antal innebär att allmänheten utesluts som tävlande om de potentiellt sett kan anmäla sig. 

Det blir som Länsstyrelsen framförde tidigare, att en bedömning behöver göras från fall till fall där förstås lika fall ska behandlas lika oavsett var i landet som tillståndsansökan lämnas in.

Fortsatta restriktioner och begränsningar, men ändå. Tävlingar och publik. Inte publikrekord ännu, men äntligen flaggor, fans och en publik inramning.

Även om coronafrågorna och hur vi ska komma i gång igen tar mycket tid och även om mycket idrott har stått still så rullar verksamhetens kvarnhjul på i sin vanliga takt. Med två års intervaller genomförs Riksidrottsmötet, även kallat RIM. Det är som idrottens eget Förbundsmöte där samtliga specialidrottsförbund träffas för att besluta om idrottens framtida riktlinjer och strategier och tar beslut i de motioner som inkommit. Ett beslut i år var att under de närmaste fyra åren omfördelas 100 miljoner av det statliga stödet på drygt två miljarder kronor till specialidrottsförbunden. Motionen grundade sig i att flera specialidrottsförbund känt att de stöd som delats ut har varit tvungna att gå till viss form av verksamhet. Med tanke på hur olika sporter och förbund är uppbyggda och hur dess förutsättningar ser ut har många specialidrottsförbund ansett att ramarna för att kunna ta del av stödpengarna varit allt för snäva. Därav motionen och också beslutet som kommer kunna öppna upp för bredare rekryteringsarbete för oss inom bilsporten.

Det pågår även mycket innanför kansliets dörrar… eller kanske inte just där eftersom vi fortsatt arbetar mycket hemifrån. Men det dagliga arbetet fortgår. Nedan är ett litet axplock av vad som just nu händer.

Vi har påbörjat en översyn av gemensamma regler till 2022. En grupp med Kurre som sammankallade har nu det uppdraget. Styrelsen har delegerat uppdraget till kansliet för översyn av reglerna som sedan ska fastställas på två år. Reglerna är remmissade ut till delar av vår rörelse för dem som har ett specifikt ansvar eller kunskap kring området. Fastställande av reglerna sker sedan under sommaren.

Tomasz har också tilldelats ett uppdrag med en stor licensutredning för bilsporten med målet att blicka framåt om vilka licenser vi behöver ha och framför allt, hur vi vill ha det. Tomasz kommer att tillsätta en projektgrupp för det och arbetet ska presenteras på nästa årsmöte i april. 

Glädjande har vi en del internationella tävlingar som ska genomföras hos oss så en hel del arbete pågår för att kunna genomföras dessa under året och förberedelser för de internationella tävlingar som planeras till nästa år.

Arbetet med utbildningsplattformen fortgår och ska rent tekniskt kopplas mot våra system i LoTS och Idrottonline. Ett förslag till en ny utbildningsstruktur och strategi är genomjobbad tillsammans med en referensgrupp och processledd av Riksidrottsförbundets utbildningsavdelning. Presentation av det kommer.

Pier arbetar med FIA gällande kommande Motorsport Games som kommer hållas i Frankrike till hösten. Med FIA pågår även planeringsarbetet för FIA Rally Star. Ett projekt som återupptas efter sommaren med förhoppning att restriktioner lättat som möjliggör mera aktivering. 

Några av oss var med på European Executive meeting. Ett forum för att samverka mellan länderna kring teknik, licenser och regler, samt annan övergripande information länder emellan. En sak att ta med från det mötet är att det kommer komma en helt ny licensstruktur från FIA. Exakt när är inte bestämt ännu.

Vi fortsätter även blicka mot externt bilsportintresserade när vi under helgen som var sände deltävling tre och fyra från årets SM-serie i Rallycross. Den här gången var det från Piteå. Riktigt bra produktioner som vi ser har ett intresse bland den bilsportintresserade publiken. Det här är något som vi vill utveckla på flera av våra sportgrenar.
Enkelt uttryckt, mer bilsport live till folket!
Du ser våra sändningar på vår egen kanal, www.sbfplay.se

Som jag skrev. Ett litet axplock som vi centralt, tillsammans med utskott, arbetsgrupper och kommittéer arbetar med just nu.

Avslutar med topp 5 saker som händer just nu från HK :-)

  1. Positiv ekonomi (Resultatet utgår från budget som är lika med 0:- , 11 miljoner i kassan , placeringar 7 miljoner,  fastigheten är värderad till 9 miljoner) 
  2. Licensstatistiken positiv, (dubbelt så många som löst ut sin licens under maj månad kontra 2020)
  3. Tävlingar i gång
  4. Satsningen på SM i Rallycross är bra och visar att vi har produkt och produkter som bilsportare och även vanligt sportintresserat folk vill ha.
  5. Tre stolta nya huvudsponsorer (Teng Tools, L.Brador och Skydda)

 

Glad sommar önskar jag oss alla!

Hälsningar
Anna Nordkvist, vd Svensk Bilsport.

 

 

 


Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg


Officiellpartner/Grenpartner

HK_logo_black_background.png







Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner

Samarbeten










Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

genomramen.png