Hoppa till sidans innehåll

Comeback för Svenskt Sportvagnsmeeting

07 JUL 2021 09:54
  • Skapad: 07 JUL 2021 09:54

I helgen kördes Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Det var ett glatt återseende, eftersom man tvingades ställa in tävlingen i fjol. De fick till och med ha lite publik. Ca 1000 personer tog chansen att få se sportvagnar och historiska racerbilar i sin naturliga miljö! Närmare 250 bilar kom till start under tävlingen, vilket också är en fantastiskt bra siffra med tanke på allt som har varit. Helgen bjöd verkligen på ett växlande väder. Allt från strålande sol till monsunregnskurar med inslag av åska!

Standard & GT Ny

Heatet för nyare standard och GT-bilar mönstrade det största historiska startfältet denna gång med 27 bilar på griden. De danska bröderna Leth Sörensen visade att deras dominans på Gelleråsen senast inte var någon tillfällighet. Mads tog segern i båda heaten före Per. Mads var så överlägsen att han hann med att snurra ett helt varv under racet utan att tappa ledningen! Tomas Hall tog hand om tredjeplatsen i första racet. Josef Viktorsson körde sin första tävling i RHK i brodern Arvids gamla Ascona A. Det blev en sjundeplats totalt och en andraplats i CT14.

Förenade bil firar hundraårsjubileum i år. Företaget äger Ring Knutstorp och VD´n Joakim Söderström kom till start i ”Emma´s” legendariska ”MER-BMW” och han tog tredjeplatsen i det andra racet.

Formel Vee

Formel Vee-gänget bjöd som vanligt på tät och spännande racing. Det var kamp om segern in i det sista. Richard ”Lillen” Persson, kunde avgöra till sist före Johan Lund, Anders Tjärnlund och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson. Dessa fyra gick i mål inom två sekunder. Inledningsvis var även Pontus Bencsik med i tätgruppen innan han for av med styrningsproblem. Tjärnlund vann B-klassen före Janne Lindqvist och Magnus Rugsveen. Andra racet blev minst lika spännande. Tättrion med Persson, Lund och Johansson låg och kämpade mot varandra. När de skulle åka ned i Liton på det tionde varvet blev det lite för trångt. Persson fick en rejäl flygtur, men han landade på hjulen. Dock körde han åt sidan och bröt. Johansson vann före Lund och Lindqvist. Det blev en märklig utveckling i resultatlistan för bakom Lindqvist var det inte mindre än fem B-förare innan nästa C-förare. Tjärnlund kom tvåa i B före Thomas Lundström.

1000cc Cupen

Det var kojornas kamp i 1000cc Cupen. Mattias Ståhlberg vann till sist efter en hård kamp mot Hans Beckert. Torbjörn Andersson kom trea. Olof & Tobias Wijk har köpt Kaj Wallins Fiat Abarth 1000 TC och de delade på styrningen i helgen. Tobias körde första racet och körde i mål på en hedrande fjärdeplats. Vi fick se samma trio på pallen även i andra racet.

Formel Ford

Håkan Tagesson tog en klar ledning i Formel Ford-heatet, men han var lite för gasglad så han gjorde en liten piruett efter korta rakan. Det räckte för att tappa ledningen i racet. Roland Svensson var påpasslig och tog segern före Nicklas Nilsson och Tagesson. Det var ruskigt jämnt på slutet för alla tre gick i mål inom en sekund. Hans Hillebrink vann Formel Vee dubbelförgasarklassen före Dick Österback. Det regnade under det andra racet. Det passade den gamle rallyföraren Tagesson bra och han tog ledningen i loppet, men det passade Hillebrink ännu bättre. I Formel Vee med dubbelförgasare får man använda riktiga regndäck med betydligt bättre grepp än Formel Fordarna. Hillebrink jobbade sig upp genom fältet och övertog ledningen. Hillebrink vann före Ford-trion: Tagesson, Svensson och Nilsson.

Standard före 1965 över 1000cc

Per Skårner invigde båda sina barn, Hampus & Pontus, i racingvärlden och alla tre kom till start med var sin ”koja”. Per visade att gammal är äldst då han vann första racet före Lars Göransson och Kevin Bengtsson. I det andra racet vann Göransson före Uno Johansson och Hans Eklund.

Formula Slicks

Torgny Johansson tog pole i Formula Slicksheatet, men det var Sonny Johansson som gjorde den bästa starten. Sonny ledde några varv innan Torgny tog över. Så långt såg allt ut som vanligt, men så kom regnet och det gav nya förutsättningar. Magnus Ramsö trivdes bäst och han jagade i kapp Torgny och var på vippen att ta segern i heatet. Torgny lyckades freda sig och vinna med någon meter före Magnus och Sonny. Det blev stort manfall i andra racet. Det började med att Sonny drog av en drivaxel när han gjorde en provstart. Han tvingades ge upp sin poleplats och rulla in i depån i stället. Mycket snöpligt. Torgny fick en lugn resa till segern före Magnus Ramsö och Björn Johansson. Det var bara dessa tre som gick i mål.

GT före 1965

Bengt-Åke Bengtsson startade från pole i GT-heatet, men det var Claes Andersson som tog starten. Andersson ledde några varv innan Bengtsson kunde ta sig förbi. Bengtsson vann före Andersson och Tommy Bencsik. Bengtsson fick en lugnare resa mot segern i andra racet efter att Andersson hade brutit loppet. Bengtsson vann före Bencsik och Per Roxlin.

Formula Äldre

De allra äldsta bilarna är alltid underhållande att se, kanske inte så mycket för sin fart, utan att det är rullande museiföremål som vi får njuta av på nära håll med dess ljud, dofter och utseende. Hans Hillebrink vann med sin Formula Junior före Fredrik Bolander och Chuck Bird. Hillebrink vann även andra racet före Bolander och Magnus Neergaard.

Nästa tävling för den racerhistoriska cupen körs på Mantorp Park i mitten av augusti.

 

För mer information besök gärna vår hemsida: http://www.rhkswe.org/

 

Alla resultatlistor hittar ni på: www.svenskracing.se

Skribent: Disa Glaser
Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg


Officiellpartner/Grenpartner

HK_logo_black_background.png







Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner

Samarbeten










Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

genomramen.png