Hoppa till sidans innehåll

Lyckat event i Anderstorp med många gäster

31 AUG 2022 13:23
  • Skapad: 31 AUG 2022 13:23

Racerhistoriska Klubben anordnade årets fjärde deltävling tillsammans med Anderstorp Racing Club på Scandinavian Raceway i Anderstorp för första gången sedan 2013. Närmare 200 förare deltog varav en gästklass från Holland med standard och GT-bilar före 1965.

 

Några svenskar deltog i det holländska heatet samt att några holländare tog chansen att köra i de svenska klasserna. Holländarna tyckte om att få köra på vår gamla F1-bana och de uppskattade den trevliga atmosfär som omgärdar vår historiska racingserie. Vi bjöd på väldigt växlande väder med allt från sol till spöregn. Hela lördagen regnade, medan söndagen hade både regn och uppehåll.

 

NKHTGT

Holländarnas klass hette NKHTGT och det kom 33 förare till start. Kennet Persson stod i pole före Hans Beckert, som surfade sig till en kanontid i regnet! Persson tog starten i racet, medan Beckert fick det tufft att försvara sig då det inte var lika blött som i kvalet. Michiel Campagne startade från 16:e rutan. Han jobbade sig snabbt upp genom fältet och tog ledningen. Strax efter det var det två bilar som behövde bärgas och säkerhetbilen kom ut och samlade ihop fältet. Det drog ut på tiden och när fältet släpptes var det bara ett varv kvar. Alla laddade allt för att om möjligt tjäna någon placering. Campagne höll ledningen före Persson längs den långa flygrakan. Persson utmanades av Martin Bijleveld och de gick jämsides in i kurvan. Persson tappade dock fästet och tvingades ta en sväng på gräset. Bijleveld tog därmed hand om andraplatsen och Campagne vann. I karusellen gjorde Beckert en fantomomkörning på yttern då han rundade Bas Jansen och tog tredjeplatsen!

Bijleveld tog ledningen från pole i andra heatet och han anförde fältet ned för den långa flygrakan, men lyckan tog slut när han kom till Mattssonkurvan där han snurrade… Roelant de Waard övertog ledningen och han skapade genast en lucka till övriga fältet som bara växte och växte ju längre racet led. Banan torkade upp mer och mer, vilket gynnade de motorstarkare bilarna. Waard vann före Persson och Campagne.

 

Standard före 1965 över 1000cc

 

I det stora standardvagnsheatet stod Dante Rappange i pole före Hans Beckert, men Rappagne missade starten och ledningen togs i stället av Lars Fritz före Beckert. Fritz körde som i fornstora dagar och han höll ledningen länge, men till sist gav bilen upp och han tvingades parkera… Anders Jensen hade missat kvalet och startade längst ned i startfältet, men han jobbade sig snabbt upp till toppen. Jensen tog en överlägsen seger före Beckert och Jaap van der Ende. Tomas Gustavsson gjorde comeback och tog fjärdeplatsen. Efter Jensens överlägsna seger kunde man tro att han lätt skulle ta ytterligare en seger, men så blev det inte. Ende tog starten, men så bromsade han för sent efter långa rakan och fick tugga grus. Ende kom igen och kämpade sig tillbaka upp till ledningen men det var Beckert som vann andra racet före Ende efter en ny snygg omkörning i sista kurvan. Gustavsson kom trea med Jensen på fjärde plats.

 

GT före 1965

 

Kennet Persson tog ledningen från pole i GT-racet före 1965. Pekka Nyström skuggade honom hela racet med sin fräna Cheetah GT. Persson vann före Nyström och Claes Andersson. Vi fick se exakt samma prispall även i andra racet.

 

1000cc Cupen

 

Vi såg fram mot en duell mellan Hans Beckert och Jasper Izaks som båda startade från första startledet i 1000cc Cupen, men så mycket kamp blev det aldrig. Beckert tog hand om ledningen direkt medan Izaks tappade placering efter placering. Beckert vann före Jonas E Pölda och Andreas Rönnberg. Gustaf Stenquist kom fyra totalt och han vann E-klassen före Tobias Svanberg och Peter Kumlin. Beckert kom tyvärr inte till start i andra, men nu var det Izaks som var på hugget i stället. Han fick tampas med Pölda som gav honom en ordentlig match. Izaks lyckades vinna till sist med en tiondels sekund tillgodo på Pölda. Fredrik Gustafsson kom trea. Stenquist vann E-klassen före Svanberg och Peter Svensson.

 

Standard & GT 1966-1990

 

I det nyare standard och GT-heatet fick vi se tre Datsun 240Z i topp efter kvalet. Det var de danska bröderna Mads och Per Leth Sörensen som splittades av Wåge Sörman. Det var Sörman som tog starten. Det regnade kraftigt vilket gynnade den gamle rallyräven Bo Warmenius som jobbade sig upp genom fältet. Han lyckades precis ta ledningen på det femte varvet när heatet rödflaggades efter en avåkning. Det fanns inte tid att starta om heatet och därför kunde inte Warmenius tillgodoräkna sig ledningen då man alltid backar ett varv i resultatlistan i en sådan situation. Det innebar att Mads Leth Sörensen vann före Warmenius med Sörman på tredje plats. Det är värt att nämna att Arvid Viktorsson aldrig hade tävlat i Anderstorp innan. Han startade från sista plats och jobbade sig upp genom fältet. Han hade säkert nått pallen om inte heatet hade avbrutits i förtid. Nu fick han nöja sig med femteplatsen. Andra racet blev en uppvisning av de danska bröderna där Mads vann före Per. Jonas Bengtsson kom trea.

 

Formel Vee

 

Formel Vee hade 30 förare till start. Det var hemmaföraren Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson som tog ledningen från pole. Richard ”Lillen” Persson övertog ledningen, men han attackerades ideligen av Johan Lund och Håkan Green. Persson lyckades försvara sig och ta segern före Lund, Green och Johansson. Thomas Lundström vann B-klassen före Anders Bertilsson och Anders Tjärnlund. I det andra racet var Lund klart snabbast. Han vann före Jan Lindqvist och ”Lillen” Persson. Tjärnlund vann B-klassen före Lundström och Magnus Rugsveen.

 

Formel Ford

 

Det blev ett spännande och tätt Formel Ford-heat där Håkan Tagesson gick segrande ur striden före Nicklas Nilsson och Henrik Hansson. Hans Hillebrink var ensam förare i Formel Vee-D och därmed också den ende på regndäck. Han startade från sista startrutan och jobbade sig snabbt upp genom fältet. Frågan var hur långt det skulle räcka? Tyvärr fick han problem med motorn och hamnade mitt i fältet till sist. Andra heatet blev minst lika spännande, även om Nilsson till sist tog en säker seger. Hillebrink och Tagesson hade en hård fight ända till sista metern där Hillebrinks rutin tog ut sin rätt. Hillebrink kom tvåa och Tagesson trea. Bo Johborg och Henrik Hansson krokade ihop i allra sista kurvan och tappade många platser på det.

 

Formula Slicks

 

Formula Slicks hade mest otur med vädret i helgen. Det blev nämligen inga slicks alls, bara regndäck… Jan Fredriksson gjorde sitt livs race och han vann solklart före Peter ”Lill-Orsa” Bohlin och Tomas Andersson. Tyvärr försvann Fredriksson tidigt i andra racet där i stället ”Lill-Orsa” tog den mest överlägsna segern på hela helgen. Han vann med 53 sekunder före Andersson och Thomas Rådmyr.

Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg i mitten av september.

För mer information besök gärna vår hemsida: http://www.rhkswe.org/ 

Alla resultatlistor hittar ni på: www.svenskracing.se


E-post: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg

Officiellpartner/Grenpartner

Colabit_liggande.jpg

HK_logo_black_background.png



Hullert_logo_grön355cwebb.jpg





Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner



mabi.png

VIKINGLINE_logotype_RED-CMYK webb.jpg

+46_DARK_T+S_FREE.png

grand-tg.png

Söderberg och partners.png





Sportförlaget_i_Norden.jpg



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

Tom annons hemsidan.png



sensor300x480.jpg