Hoppa till sidans innehåll

Örebro bjöd på rafflande final i årets SverigeSerie

05 OKT 2021 12:49
  • Skapad: 05 OKT 2021 12:49

SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally är tuff och bjuder stenhård konkurrens. Att vinna en deltävling i någon av klasserna är svårt. Att vinna serien självklart mångdubbelt svårare. Årets final som traditionsenligt gick av stapeln med Rikspokalen i Örebro blev precis så spännande, händelserik och rafflande som man kan förvänta sig. Grattis Emil Andersson till segern i både finalen och serien i högsta Elitklass. Grattis Magnus Lindqvist till dito segrar i Elit B. Samma till Arvid Larspers för dina segrar i ungdomsklassen. Och lika stort grattis Daniel Jonsson till segern i Cupklassen även om du släppte segern i finaltävlingen till totala klasstvåan Jack Ernstson.

VOC Mekonomen Rally har haft glädjen att köra SverigeSeriefinal med Rikspokalen i Örebro under många år och hoppas att få göra det i många år till. Låt oss börja referatet från årets finaltävling i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie med att rikta ett stor tack till det superrutinerade gänget i SMK Örebro för ett fin Rikspokal i år precis som alla år. Nils-Gunnar, Lolo, Marie, Björn och hela gänget omkring er. Stort tack från alla oss i VOC-organisationen och ännu mer från alla förare i SverigeSerien.

Ingen rådde på Emil Andersson i högsta elitklassen
Den här säsongen har varit Emil Anderssons och CoDriver Kim Rauséus. Till och med när bilen krånglat eller när träd har stått i vägen har duon lyckats ratta den slitna men potenta gamla B23 drivna 240:n till seger.

– Örebro var inget undantag. Emil tog initiativet direkt på SS1 och släppte det aldrig. Marginalen krympte sträcka-för-sträcka till dagens tvåa snabba Patrik Fredriksson. När sedan Emil tyckte att det var lämpligt för spänningen att köra pang in i ett träd 500 meter från mål på sista sträckan då var det inte mycket som skiljde succé från katastrof. Men i år har Emil haft marginalerna på sin sida. Han kunde backa ut, fortsätta och fullfölja tävlingen om än rejält hoptryckt höger fram.

Bakom Emil var det också dramatiskt.
– Redan i huvudstart så fick Dennis Persson som låg klar tvåa i serien innan start problem med laddningen på sin bil. Problemen tilltog och bilen dog, så var den dagen förstörd. Vi lider med Dennis även om han ändå bärgar en pallplats totalt i serien.

I serien vinner Emil Andersson Elit A till slut på drömresultatet maximala 120 poäng med komfortabla 29 poäng ner till Frederick Eckhardt som med en fjärdeplats i finalen seglar upp på andra plats totalt. På tredje plats alltså Dennis Persson två ynka poäng bakom Eckhardt.

Magnus Lindqvist stabil igen i Elit B

Dramatiskt Örebro i Elit A, lite lugnare i Elit B. Men fajten har var stentuff hela säsongen.
– Magnus ”Linkan” Lindqvist med CoDriver Sara Ridde är namnet för året i en serie som varit tuff och tajt i Elit B där flera varit inblandade i striden ända in i finalen. Linkan följde Emil Anderssons exempel och tog initiativet på första sträckan. Släppte av lite men kunde ändå gå i mål som vinnare både i finaltävling och i serien totalt. 

Tim Lagerstam skuggade Linkan och körde in på en fin andraplats i finalen. Men med en tävling för lite körd så räcker Tims samlade resultat bara till en total sjätteplats i årets tajta serie.
– Bakom Linkan så visade klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin att han minsann också kan köra bil på toppnivå. Björn kör in på en tredjeplats i finalen och tar med det även tredjeplatsen totalt i SverigeSerien Elit B. Vi måste också nämna att Björn faktiskt tog en sträckseger i klassen på dagens sista sträcka. Elaka tungar hävdar dock att det kanhända har något att göra med sträckans minimala avstånd till Björns hem och rallygarage.

Magnus Westman som i all hast köpte ny bil för att kunna vara med i Laxå förra helgen efter taklägget i Eskilstuna två veckor tidigare körde med den nya ännu inte finjusterade bilen in på en fjärdeplats för dagen. Det räckte för att ta honom upp till välförtjänt och toppenfin andraplats i serien.

I SverigeSerien Elit B vinner Magnus Lindkvist totalt på starka 117 poäng före Magnus Westman 102 och på tredje plats Björn Kallin på 96.

Daniel Jonsson i Cupklassen – VOC C

Bland C förarna, en klass som vi i VOC Mekonomen Rally kallar för Cupklassen hade Daniel Jonsson och CoDriver Peter Söderlund skaffat sig ett visst grepp inför finalen.
– Daniel tog i ordentligt och var snabbast på både SS1 och SS2. Sedan slog han rutinerat av lite på takten för att säkra totalsegern. Med det så  gled jagande Jack Ernstson upp i segrarhålet, tog första plats i tävlingen och kunde med detta säkra andraplatsen totalt i serien.

Bakom fajtande Daniel och Jack vilade Noah Grönkvist i vassen. Säkrade tredjeplatsen i både finaltävlingen och totalt i serien. Men när Daniel slog av på sista sträckan så var det ytterst nära att även Noah tog sig förbi, till slut skiljde bara ynka 1,3 sekunder mellan Daniel och Noah.

I serien vinner Daniel Jonsson på jättefina 114 poäng före Jack Ernstson på 109 och Noah Grönkvist på 102.

Arvid Larspers vann en ohotad seger i VOC´s ungdomsklass

Om det var dramatik bland de rutinerade förarna så gick det som på räls i ungdomsklassen.
– Arvid Larspers med pappa Jan-Henrik vid sin sida var till sin egen stora besvikelse ensam VOC Mekonomen Rally Junior till start i årets final. Den situationen hanterade Arvid klokt och moget, körde tävlingen med marginal för att lugnt och säkert inkassera 30 poäng och seger i årets serie.

Det är bara att återigen lyfta på hatten för våra duktiga och mogna rallyjuniorer. Utan körkort och utan noter kör dom bil som om dom inte hade gjort annat. Vad månde bliva?


E-post: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg


Officiellpartner/Grenpartner

HK_logo_black_background.png







Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner






Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

genomramen.png