Hoppa till sidans innehåll

Idrottspsykologiska faktorer


De mentala egenskaperna inom bilsport är svåra att beskriva. Det är väldigt individuellt hur ”starka” förarna är mentalt. Det är även väldigt individuellt hur man hanterar olika situationer och i vilken omfattning man utför mental träning. Man har under de senaste åren förstått vikten av mental träning, att se den mentala egenskapen som en del av resultatet, vilket har gjort att fler förare och team använder sig av idrottspsykologer och mentala tränare för att öka prestationen. Det som är det främsta inom bilsportens psykologiska värld, är att finna en optimal sinnesnärvaro. Denna sinnesnärvaro kan vara otroligt svårt att finna eftersom det är lätt att bli antingen ”överladdad” eller ”underladdad”. För att få en optimal sinnesnärvaro måste förarna vara medvetna om sitt sätt att tänka i olika situationer och hur de ska hantera dessa tankar. Som nämndes tidigare är den psykologiska stressen mer påtaglig än den fysiska i bilsport. Kroppens autonoma nervsystem ansvarar för många funktioner i kroppen. En av dessa är överlevnadsmekanismen, ”fight or flight” (slåss eller fly). Detta är ett system som skapades i evolutionen då vi tvingades till strid eller flykt för att överleva. Reaktionen påverkar hjärtfrekvensen och utsöndringen av adrenalin i kroppen som gör oss mer skärpta och fokuserade. Denna reaktion sker naturligt och förbättrar prestationsförmågan hos förarna. Det är viktigt att kunna gå ur denna sinnesnärvaro och sänka pulsen efter och mellan racen.    

Nedan presenteras några av de viktigaste mentala egenskaper en förare kan behöva.

 

Målsättning

Att sätta realistiska och specifika mål för varje individ ökar chansen till högre motivation och bättre prestationsförmåga. När man jobbar med att ”sätta mål”, skall det vara strukturerat och specifikt. I målsättningsarbete finns det några faktorer som är viktiga och som påverkar kvalitén i utgången. Det första är inom vilken tidsram målet sätts. Det handlar till stor del om att finna ett mål som man verkligen vill uppnå inom en given tid. Detta mål är ett så kallat långsiktigt mål och för att orka med arbetet mot detta mål är det därför bra att sätta upp delmål, vilka ska fungera som en motivationshöjare för individen. Det andra är att sätta upp mål som är specifika mot den gren man utför, är mätbara och realistiska.

 

Motivation

Motivationen är en extremt viktig del i allt vi gör. Utan denna egenskap har vi inte ork eller disciplin att utföra ett arbete eller en aktivitet.  Generellt är motivation ett tillstånd där fokus och koncentration skiftar i nivå beroende på förarens drivkraft och glädje att utföra en uppgift. Specialister gör skillnad på motivationen genom att beskriva det som yttre och inre motivation.

Yttre motivation

När en förare drivs av yttre motivation finner denne glädje av yttre motiv, som till exempel beröm från andra, prispengar eller pokaler. Denna typ av motivationskälla är enligt experter inte den bästa varianten, eftersom självförtroende tenderar att förfalla om resultatet inte blir enligt planerna. De dåliga resultaten gör det senare svårt att fokusera på rätt saker inför nästa race eller tävling.

Inre motivation

När en förare är motiverad av inre faktorer tävlar denne för ”nöjes skull”, för att känna en tillfredsställelse av det de gör. Detta betyder inte att föraren inte vill anstränga sig, snarare tvärtom. Att träna mot det man  själv tycker är det absolut perfekta, det man själv anser är optimalt leder oftast till att man vill vinna över andra, utan att detta är det primära. En förare med hög inre motivation och som har egen kontroll och är oberoende av andra, känner mindre stress och press än andra. Nypublicerade studier gällande motivation  menar att idrottare som anstränger sig utifrån en inre motivation,  oftast leder till ett bättre resultat och en längre idrottskarriär.    

 

Koncentration

Koncentration handlar om fokusering och en typ av uppmärksamhet, som sker antingen medvetet eller omedvetet. Uppmärksamheten riktas mot yttre motiv eller styrs av inre känslor och tankar. Koncentrationsnivån varierar hos förare, var i loppet man befinner och vilken press man utsetts för. Optimal koncentrationsnivå är att vara fokuserad på ett race, utföra det och sedan gå vidare till nästa race utan att störas av vad som varit innan eller av det som kommer. Det finns många tekniker som hanterar koncentrationsbalansen i tävlingssituationer. Dessa tekniker är oftast inget en förare klarar av att utföra själv, utan kräver god rådgivning och träning.

Avslappning

Avslappning är en teknik som kan få muskler och hjärna att bli mer avspänd. Denna teknik är en nyckel till goda resultat och bör utövas med största seriösitet. Genom avslappning kan oro, stress och andra mentala hinder övervinnas och förarna kan vända negativa tankar till något positivt. Det finns en rad olika avslappningstekniker, vad som fungerar för en förare behöver inte nödvändigtvis fungera för en annan. Vanliga tekniker är massage, musik, progressiv avslappning och riktade andningsövningar.     

Visualisering

Visualisering är en väldigt bra teknik som används av idrottare i nästan alla sporter. Den går ut på att föraren skapar positiva bilder i hjärnan innan en tävling. Bilderna kan till exempel vara ett varv av banan eller se sig själv vinna ett race. Under visualisering, använder sig av kroppens alla sinnen vilket gör det viktigt för föraren att endast använda de sinnen som är relevanta till deras gren, vilka kan vara känsel, hörsel, syn och lukten i olika kombinationer. Många som inte använder sig specifikt av visualiseringstekniken som ett verktyg i den mentala träningen har förmodligen utövat det mer eller mindre omedvetet. Visualisering handlar till största delen om att psykologiskt förbereda kroppen och hjärna på ett specifikt utförande. Detta behöver inte nödvändigtvis vara inför ett race, utan kan även användas innan ett viktigt samtal eller sponsormöte. Genom att träna visualisering kan du utveckla sinnenas förmåga att i förväg uppleva ditt uppsatta mål.  

Uppdaterad: 02 DEC 2015 10:08 Skribent: Magnus Lampert
Epost: This is a mailto link

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor



 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten









Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link