Hoppa till sidans innehåll

Kravporfil


Nedan ser du de fysiologiska värdena som en förare bör ha för att tävla nationellt och internationellt. Data har samlats in genom fysiologiska tester på junior och landslagsförare. Vid uttagningar till landslagen kommer koordinatorerna och förbundskaptenen använda sig av nedanstående tabell som en riktlinje och ett hjälpmedel för att bedöma förarnas fysiologiska status. Det finns fysiologiska skillnader mellan tjejer och killar, därför finns det två kravprofiler som innehåller de olika könens värden, och detta är noterat på varje tabell.

Det har blivit allt vanligare att en förare utövare fler grenar under en säsong. Det är också vanligt att förarna gör karriärsbyten.  Kommande text och tabeller beskriver de generella kraven för hur en bilsportare på nationell och internationell nivå bör ha, samt måste ha för att ingå i svenska bilsportlandslaget.

Krav på fysiologiskavärden i bilsport

krafprofil kvinnor

 

kravprofil män

 

Testförklaring

Tester ska i så stor utsträckning som möjligt vara standardiserade. Med det menas att alla test ska vara så lika varandra som möjligt inom alla faktorer som kan påverka resultatet. Det kan vara miljö, underlag, uppvärmning, terräng, kost, vila m.m. Det är därför viktigt att innan testet skriva ner under vilka förhållande testet utförs, för att sedan kunna återkoppla innan nästa test så att förhållandena är så lika varandra som möjligt. Vi rekommenderar inte ungdomar under 15 år att göra tester då denna ungdomsmålgrupp ofta tenderar att pendla i utvecklingen, vilket gör testresultaten irrelevanta.

Cooper 3000 meter

Cooper är ett bra test för att bedöma uthåligheten hos en förare. Testet går till så att föraren springer en utmätt sträcka på 3000 meter (3 km) så snabbt som möjligt. Utrustning för att kunna utföra testet är en klocka för tidtagning och gärna en pulsklocka som mäter vilken puls du har under testet. Med den maximala pulsen du får när du precis har klarat testet kan du sedan göra en bra träningsplanering med för kommande träning.

Vo2max-test

Vo2 max är ett syreupptagningstest som utförs för att bedöma en förares uthållighet i ett laboratorium med avancerade mätutrustningar. Innan den aktive beträder löpbandet går testledaren igenom säkerhet vid testet och sätter på ett pulsband över bröstet. Väl på löpbandet springer den aktive ett par minuter för att bekanta sig med löpning på rullband. Den

kommande testfarten bestäms mot bakgrund av löpförmåga och form, den aktive får springa på testfarten en liten stund innan masken sätts på. Testet kommer att ta 5-8 min, det kan ta någon minut längre i tid om testfarten varit lite för låg. Farten är konstant och belastningen ökas varje minut med lutning på bandet och syftar till maximal ansträngning mot slutet. 

Gripen

Gripen mäter förarens greppstyrka genom ett avancerat mätinstrument. Föraren håller instrumentet mellan fingrarna och handflatan i ett stadigt grepp och samtidigt sträcker armen rakt upp åt. Sedan pressar föraren ihop instrumentet så hårt de orkar samtidigt som de flyttar den raka armen nedåt mot benet. Rörelsen och tiden för att pressa ihop instrumentet ska vara ca. 3 sekunder. Efter testet visas en siffra på instrumentet som visar hur mycket föraren har pressat ihop i kilo.

Chins

Detta är ett enkelt test som mäter styrkan i överkropp och armar. Testet går till så att du ska från hängandes med raka armar ska dra dig upp så att hakan hamnar över stången du hänger i och sedan ner på raka armar igen. Detta ska utföras så många gånger som möjligt tills att du inte orkar få hakan över stången.

Dips

Dips är yterliggare ett styrketest som mäter styrkan i överkroppen, mest triceps och axlar. Det går till så att du lyfter upp dig mellan tvåstänger så du står på raka armar, enligt bilden.

Sedan ska du böja armarna så att de överarmarna hamnar horisontellt för att sedan lyfta upp dig på raka armar igen. Detta utförs tills att du inte orkar lyfta dig upp på raka armar igen.

Armhävning 60 sekunder

För att utföra armhävningar på 60 sekunder måste du ha ett tidtagarur och en tennisboll som är fasttejpad på golvet. Testet går till så att du startar ifrån en vanlig armhävningsposition (tjejer kan stå på knäna, vilket är gjort enligt resultatet på kravprofilen ovan). Sedan ska du göra en vanlig armhävning, med rak rygg, och nudda bollen på bröstbenet och sedan upp igen på raka armar. Detta ska utföras tills att du inte kommer upp på raka armar igen, eller att tiden (60 sekunder) har gått ut.

Harres test

Harres test kombinerar flera koordinativa egenskaper med snabbhet, explosivitet samt rörlighet. Testet innehåller accelerationer, kullerbytta, riktningsförändringar samt snabba nedhukningar genomfört i ett visst mönster.

Ställ i ordning banan enligt bilden. Det går åt en mjuk matta, en kon, tre häckar samt en tejpad startlinje på en meter, vars mittpunkt ska ligga precis framför konen. Häckarnas höjd ska anpassas till respektive testpersons grenhöjd (dvs så att häckens höjd, när testpersonen står med varsitt ben på vardera sidan om häcken, når till grenen.) Stödbenen på häckarna ska vara vända inåt i banan. Testpersonen ska inte nudda häckarna, varken vid hopp eller krypning. Välts eller rubbas häckarna är testet ej godkänt. Tänk på att flytta undan mattan efter kullerbyttan så att man inte halkar på den vid rundning av konen eller vid målgång.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:38 Skribent: Magnus Lampert
Epost: This is a mailto link

Partners till Svensk Bilsport


skruvat.SE_stor



 

Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten









Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link