Hoppa till sidans innehåll

Dött lopp i Falkenberg

21 SEP 2020 17:05
Racerhistoriska klubben körde Falkenberg Classic tillsammans med Sportvagnsmästerskapet. 160 förare kom till start och det får man väl säga är ok detta speciella år.
  • Skapad: 21 SEP 2020 17:05

Formel Vee har övertagit rollen att vara RHK´s största klass och för säkerhets skull sökte arrangören dispens för antalet startande ifall alla verkligen skulle komma till start! Nu har ju gamla bilar en tendens att självsanera sig innan man kommer till start i racen och när tävlingen startade stod det 22 bilar på startlinjen, vilket är en mycket imponerande siffra detta år. Anders Bertilsson gjorde comeback och tog pole direkt! Han ledde inledningsvis, men fick sedan hårt motstånd av Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson, Johan Lund och Richard ”Lillen” Persson. Efter några varv blev det en tvekamp mellan ”Lillen” och Lund som båda tog i så mycket de förmådde. ”Lillen” vann racet endast 0.2 tiondelar före Lund. Henrik Mathiasson kom trea. Vi såg samma utveckling i andra racet där toppförarna bjöd på en ny holmgång och när ”Lillen” och Lund kom ut på startrakan för sista gången blev det ett dragrace mot mållinjen. Båda korsade mållinjen samtidigt! Det gick inte att skilja dem på tusendelen när och målfotot visade att de verkligen var exakt lika! Så för första gången i RHK´s historia fick båda förarna dela på förstaplatsen! ”Vegas” blev trea.

I B-klassen vann Anders Tjärnlund före Anders Bertilsson och Thomas Lundström. I andra racet vann Bertilsson före Håkan Green och Magnus Rugsveen.

Tät och spännande omkörning i samband med varvning i Formula Slicks.

Formula Slicks har också visat fina startfält i år. Det är framförallt många nya F3:or. Dansken Alexander Weiss tog pole i kvalet och han tog även ledningen i första racet före Torgny Johansson. Efter några varv lade Johansson in stöten i samband med att de skulle varva Sören Forsberg. Det blev en riktigt spektakulär omkörning där Weiss och Johansson gick på var sin sida om Forsberg i chikanen och det var inte många millimeter mellan bilarna. Allt slutade lyckligt och Johansson var upp i ledning och sedan kunde han köra i mål som vinnare före Weiss och Sonny Johansson. Vi fick se nya fina dueller mellan Johansson och Weiss även i andra racet, men till sist blev det samma prispall även i andra racet.

Henrik Hansson vann Sports 2000 i båda heaten före Eva-Lisa Andersson och Sören Forsberg.

Håkan Tagesson tog en dubbelseger i Formel Ford.

I Formel Ford var det årsdebutanten Håkan Tagesson som dominerade helgens körning. Tagesson kommer från rallyskogen, men har snabbt anpassat sig till banracing. Han vann första racet före Nicklas Nilsson och Björn Otterberg. Andra racet blev nästan en repris på första med Tagesson som vinnare före Nilsson och Daniel Magnusson.

Magnus Neergaard i sin ovanliga Lotus Eleven från 1957.

De riktigt gamla historiska bilarna fick äntligen visa upp sig i år. Det var både förkrigsbilar, F3 500cc och Formula Junior. Hans Hillebrink i sin Formula Junior kändes väldigt ny och modern i förhållande till de andra och det avspeglades tydligt i resultatlistan. Hillebrink hann varva resten av fältet två gånger innan målgång, men i historisk racing spelar inte det någon roll eftersom man bara tävlar mot bilar i sin egen klass. Peter Kumlin och Johan Lund kämpade med sina F3 500cc, men tyvärr tvingades Lund bryta. Kumlin tog därmed andraplatsen i heatet före Magnus Neergaard i sin mycket ovanliga Lotus Eleven. Det var väldigt många år sedan vi såg en sådan bil i RHK. Då får vi gå tillbaka till det förra årtusendet! Hillebrink hade väldigt bråttom i det andra heatet. Han tog i för mycket och gjorde en piruett på gräsmattan efter chikanen redan på första varvet, men trots det kunde han behålla ledningen i racet! Neergaard tog hand om andraplatsen och Ocke Mannerfeldt kom trea i sin gamla fina Bugatti.

Hans Beckert tog två lätta segrar i 1000cc Cupen med sin nyrenoverade bil.

I 1000cc Cupen kom Hans Beckert till start med den Morris Cooper 970 S som brann för ett par år sedan. Nu var bilen helt klar och i ett fantastiskt fint skick! Det saknades inte fart heller och med Beckert på riktigt åkhumör kunde det bara sluta på ett sätt… Han vann med precis en minut före resten av fältet och där saknades det inte spänning. Både Per Skårner och Per Ola Persson hade problem i kvalet och kunde inte sätta några tider, varför de fick starta sist i första racet. Båda jobbade sig sakta men säkert upp genom fältet där ett helt koppel av SAAB:ar kämpade om andraplatsen bakom Beckert. Skårner tog sig ända upp till andraplatsen och Persson lyckades klämma sig in på tredjeplatsen på sista varvet!

Tyvärr blev det ingen repris i andra heatet där Skårner inte kom till start och Persson bröt redan på andra varvet. Beckert vann med precis en minut igen, nu före Ulf Svensson och Christer Olsson.

Kennet Persson vann dubbelt i GT-klassen.

I GT-klassen dök plötsligt Kennet Persson upp med sin fina Ford GT40. Han var snabbast i kvalet, men hade svårt att komma iväg bra i racen. Både Bengt-Åke Bengtsson och Anders Schildt var kvickare iväg, men Persson tog dem en bit in i racet och vann före Schildt och Claes Andersson. Det blev samma visa i andra racet där Persson till sist vann före Schildt och Bengtsson.

Hans Beckert flyger fram med sin 1300cc “Koja”. Jag vet inte om han använder bromsen, eller om han bara kastar in bilen i Ginstsvängen?

I klassen standard över 1000cc fick vi återigen se Beckert och Skårner i täten med Beckert som vinnare i båda racen före Skårner. Kevin Bengtsson och Hans Eklund delade på tredjeplatserna.

Claes Andersson tog starten i det andra heatet för nyare standardbilar, men han blev snart uppvaktad av Rolf “Myggan” Nilsson och Anders Berger.

I klassen för de nyaste standardbilarna hade man också ett startfält med 22 bilar. Rolf ”Myggan” Nilsson tog pole och han ledde inledningsvis i första racet. Anders Berger fick inte riktigt till det på kvalet, men i racet tog han sig upp i ledning och gick först över mållinjen, men både Berger och Tomas Hall hade kört om på gulflagg och fick därmed bestraffning. Det innebar att ”Myggan” ändå vann racet före Claes Andersson och Robert Paulsson. I andra racet gjorde inte Berger några misstag och då vann han före ”Myggan” och Andersson.

Nu återstår bara finalen i Karlskoga när Velodromloppet skall köras den 10-11 oktober.

Oskar Jakobsson och Christoffer Waern går sida vid sida in i första kurvan i Roadsport C.

Pallen för Roadsport C med Christoffer Waern som segrare före Oskar Jakobsson och Lars Olsson.

Falkenberg Classic blev årets näst sista tävling för Sportvagnsmästerskapet. Största klass var som vanligt Roadsport C med 25 bilar på startlinjen! Christoffer Waern tog starten från pole, men han hade uppvaktning av Oskar Jakobsson, Lars Olsson och Marcus Larsson. Det blev Waern som höll undan och vann före Jakobsson och Olsson. Det var en hel del skruvande i Mazdadepån efter racet med alla möjliga problem med växellådor och bromsar bland annat. Alla fick ihop det och kunde vara med i det andra racet som fick ett liknande scenario med samma förare i toppen och i slutänden blev utfallet samma med samma trio på pallen i samma ordning.

Björn Axelsson tog en dubbelseger i Verktygsboden Modsport II.

I Verktygsboden Modsport I & II satte hemmaföraren Samuel Johansson pole och han tog även ledningen från start och ledde halva loppet innan drivningen försvann. – Ingående axeln i växellådan gick tvärt av. Det var första gången jag provade en stillastående start och min transmission tålde inte vridmomentet i starten, sa Johansson. Det blev i stället Björn Axelsson som tog över stafettpinnen och han vann före Peter Eriksson och Lars Macklin. Det intressanta är att både Axelsson och Eriksson kör i klass II och båda kom alltså före Macklin som kör i klass I. I andra racet hade Axelsson en jämn kamp med Bo Johansson, medan Eriksson var inblandad i ett par incidenter. Axelsson vann före Johansson och Niklas Mårtensson (alla tre i klass II). Macklin vann klass I.

Andreas Ekvall vann dubbelt i Verkstygsboden Modsport III.

Henrik Månsson var helt överlägsen i Roadsport A.

I Roadsport A dominerade Henric Mårtensson stort och vann båda racen överlägset före Peter Andersson och Björn Nyman. Max Lindblom var ende föraren i Roadsport B. I Verktygsboden Modsport III vann Andreas Ekvall båda racen före Kent Heijel och Anders Ekdahl.

Mattias Andersson vann båda heaten i Clubman.

I RS & Clubmanheatet kom det tyvärr inga RS-bilar denna gång. Mattias Andersson tog pole i Clubman, men han utmanades till en början av Stefan Mumm, som även var uppe i ledning ett tag. Men Andersson trampade gasen i botten och vann övertygande före Peter Öfverman och Mumm. Andersson vann även andra racet, nu före Mumm och Öfverman.

Nu återstår bara finalen som skall köras på Kinnekulle Ring ihop med SSK den första helgen i oktober.

Bengt-Åce Gustavsson

Skribent: Bengt-Åce Gustavsson
E-post: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg

Officiellpartner/Grenpartner

Colabit_liggande.jpg

HK_logo_black_background.png



Hullert_logo_grön355cwebb.jpg





Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner



mabi.png

VIKINGLINE_logotype_RED-CMYK webb.jpg

+46_DARK_T+S_FREE.png

grand-tg.png

Söderberg och partners.png





Sportförlaget_i_Norden.jpg



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

Tom annons hemsidan.png



sensor300x480.jpg