Hoppa till sidans innehåll

Annas månadsbrev  november och december 2018

20 DEC 2018 15:58
  • Skapad: 20 DEC 2018 15:58

Hej alla!

Jag valde att skriva ett månadsbrev för både november och december då december kändes som en halv månad. Vi här på kansliet ser alla fram mot en julledighet i några dagar, därefter väntar ett bokslut för året och framförallt arbete för vår ekonomiavdelning med Mats och Annika i spetsen. Hur man ska sammanfatta detta året är jättesvårt, jag har så många nya intryck och 99% av dem är fantastiska och positiva. Det har varit 10 tuffa månader in i ett nytt arbete och ny värld för min del och jag kan inte ha önskat mig ett bättre mottaganade än vad det blev. Tack för det! Jag ska försöka sammanfatta året i det sista, men först vill jag berätta lite om vad som hänt på 1,5 månader.

 

November bara försvann och plötsligt var det julbord! Vi på kansliet fick en trevlig kväll tillsammans på Tyrol i Stockholm. Men november och december tycker jag speglas av hektiska månader med många stora beslut och inriktningar.

 

I början av november deltog jag och Kurre på Riksidrottsforum (RIF) i Ronneby. De tre punkter som hanterades i Ronneby var medskick Riksidrottsstyrelsen fick från RIM i Karlstad:

 

– Idrotten vill – Idrottens idéprogram

– Kriterier, villkor och anslutningsformer gällande medlemskap i RF och SISU

– Översyn av stödformer

 

De synpunkter som framkom i arbetsgrupperna i Ronneby leder till att vi i mitten av januari kommer att få remisser att besvara senast början av februari. Ovannämnda punkter kommer att vara viktiga för oss framöver för hur mycket bidragspengar vi kan förvänta oss att få från svenska staten. Bilsport ”lider” idag av vi ej är en lagidrott, där en nuvarande bidragsform regleras på antalet utövare i föreningarna som registreras via formulär och ger ett sk. LOK-stöd. Ju fler registrerade man har där desto mer bidrag får man också i centrala förbundsstöd och landslagsstöd. Dvs alla stöd sitter ihop med det grundläggande LOK-stödet. I framtiden kommer förhoppningsvis ej stöden att vara beroende av varandra utan fristående.

 

Helgen därpå var det dags för vår egna bilsportkonferens. 250 deltagare på ett och samma ställe där vi högt och lågt fick möjlighet att prata bilsport, lära av varandra, blicka in i framtiden. Detta är vår största helg inom motorsporten med så mycket kunskap på en och samma helg. Fantastiskt! Dock så hade vi inte riktigt koll på att vi skulle bli så många, så vår planering sprack ganska tidigt med bokade rum och lokaler. Ni var alla mycket flexibla med den lösningen vi kunde få till, men läxan är väl lärd och nästa år kommer vi ej att hamna i samma logistikövning. Personligen så tror jag att denna helg är jätteviktig och skulle vilja uppmana utskott och kommittéer att prioritera dessa i sina budgetar för året. Samverkan med alla på en och samma plats kan aldrig bytas ut mot konferenser på telefonen eller andra digitala hjälpmedel. Det är när vi kan se varandra i ögonen som det blir på riktigt, våga stå upp för vad man anser är viktigt och kunna argumentera för det, i egen närvaro. Jag tror verkligen på det mötet!

 

Ett viktigt jobb varje år handlar om tillsättning av kommittéer och utskott. Sitt förtroendeuppdrag i dessa grupper har man om ett år och sedan kan man välja om man vill vara kvar eller om inriktningen i verksameten kräver förändring så sker det på styrelsens beslut. Inför detta år så bestämde vi oss för att göra lite förändringar, varför kan man undra, det fungerar ju bra som det gör? Ja, det gör det till viss del, men ibland behövs det tillsättas nya tankar, ny energi och nya grupperingar för att tänka utanför boxen. Det som är jätteviktigt att komma ihåg är att ingen person har gjort något fel när grupperna tillsattes, utan tvärtom så ska vi vara väldigt stolta över dem som valt att lämna eller blev ombedda för all kraft och engagemang som man lagt ner under åren. Ingen skugga ska falla på någon för det fantastiska arbete som gjorts. Sedan kommer jag att vara självkritisk här också. Jag tycker inte vi har berättat riktigt varför vi gör denna förändring. Att få in nytt blod i grupperna må vara en sak, men det finns andra aspekter att ta hänsyn till också och det är strategiska saker som vi pratat så mycket om och det är där min självkritik ligger i. Naturligtvis måste vi berätta varför vi gör förändringar innan vi gör dem, annars finns det ingen förståelse. Det handlar om förenklingen att ta sig in i bilsporten, att licenserna och tävlingarna måste sitta ihop med utskotten och hålla en linje för enkelheten, att vi kämpar ekonomisk och behöver hitta fler synergier med varandra. Svåra saker att ta på men förändringarna är en resa mot något där vi vet att vi behöver flytta fram positionerna, bla kring enkelhet, rekrytering och ”behållaperspektivet”. Funderar ni mer kring ovan så är ni mer än välkommen att höra av er och jag har lärt mig min läxa att vi behöver bli bättre på att berätta varför vissa saker händer tidigare.

 

Helgen därpå så var det istället ordförandekonferens på Arlanda inkl. styrelsemöte på fredagen. De största punkterna dessa dagar var att prata igenom distriktsindelningen tillsammans, vilket lördagen gavs tid åt. På styrelsemötet var budgeten och verksamhetsplanen 2019 ett av de viktigaste punkterna där jag och Mats presenterade våra tankar. Styrelsen godtog förslaget så nästa år kommer att handla om bla. ett centralt rekryteringsprojekt runt om i landet, nya digitala funktioner såsom en licens app, en molnlösning, ett kunddatabassystem och LoTS ska vara helt klart sista april,(läs mer nedan om LoTS) På marknad och försäljning ligger ett hårt fokus på att ta in nya pengar till förbundet. Vi har lagt tuffa säljmål, pengar som inte finns idag och får vi ej in dessa så kommer vi ej att klara budgeten. På kommunikation ligger ett viktigt arbete med att ta ett grepp om vår kommunikation med webben, sociala medier, PR och inte minst, vilka ska svensk bilsport vara? Vi behöver befästa en position om vilka vi är och vilka vi inte är. Vad är vårt fokus, vad ska vi göra, bestämma oss för det och sedan berätta det. För i dagsläget är vi allt! Allt ifrån att administrera fakturor, licenser, vagnböcker till att vi ska fylla arenorna på våra tävlingar och hjälp nästa förare att komma in i F1. Vi kan inte göra allt detta, utan vi behöver bestämma oss för vilka vi är och vad vår uppgift är så att det blir tydligt.

 

Faktum är att ett år har gått sedan jag för första gången reste som representant till General Assembly i Paris. Det var första gången jag kom i kontakt med övriga välden inom motorsporten och jag hade då ännu inte startat mitt arbete ännu hos SBF, men fick möjligheten att resa med. I förra veckan när jag och Lars sitter på samma möte i St. Petersburg så är jag glad att jag deltog för ett år sedan. Det gav mig ett försprång och en insyn jag inte skulle ha annars. General Assembly är FIAs årsmöte där vi har låååååånga dagar med siffror och verksamhetsbeskrivningar, även där, tillsättning av kommissioner och arbetsgrupper för dem som inte känner till det.

 

Här på kansliet så har framförallt några medarbetare kämpat på i frånvaro av personal och resurser. Jag pratar framför allt om Pär Karlsson, Janina Strömqvist, Lena Hansen, Elisabeth Synstad och Annika Vinberg. De har fått ta på sig extra uppgifter under ett par månaders tid och gjort det jättebra. Inga sura miner utan initiativet från dem själva att lösa situationen på bästa sätt. Sättet de gjort det på ska belysas och lyftas fram som något mycket bra. Verksamheten har kunnat fortgå med samma service till medlemmar. Stort tack för er insats!

 

Magnus Lampert gör sitt sista besök här hos oss idag i skrivande stund (torsdag) Som jag tidigare berättat så har Magnus byggt upp en landslagsverksamhet som vi idag ska vara mycket stolta över. Nu lämnar han över till Johan för vidare utveckling av vår elitsatsning och vad Magnus ska göra i framtiden får hans själv berätta vid tillfälle. Det enda jag kan säga är att han inte sitter still, utan det kommer hända grejer. Magnus lämnar oss med högsta betyg både som kollega och utifrån det arbete han gjort. Önskar honom stort lycka till framöver och hoppas att våra vägar möts igen.

 

Peter Lindkvist är en ny medarbetare som börjar hos oss den 21 januari. Peter kommer närmast från Svenska Ishockeyförbundet (konstigt… ;-) ) där han haft en roll som partneransvarig. Jag och Peter arbetade tillsammans i några år och nu är jag jätteglad att han väljer att lämna ishockeyn och komma till bilsporten istället. Peter kommer att ha rollen som Kommersiellt ansvarig och sitta i ledningsgruppen. Hans fokus blir att driva den kommersiella affären i alla perspektiv och det ska leda till nya och ökade intäkter så småningom.

 

Jörgen har bestämt sig för att flytta hemåt, närmare bestämt Linköping. Jag och Jörgen är överrens om att han fortsätter som Marknadschef och kommer att vara i snitt här på kansliet ca 2 dagar i veckan. Kan låta lite kanske men i en verklighet hos oss så är det nästan ingen skillnad. Jörgen har ett arbete där han  reser otroligt mycket då han har ett brett ansvar inom förbundet, så skillnaden kommer inte att bli så stor för vare sig honom eller oss andra. Kanske möjligtvis till det bättre där tiden vi ses blir mer effektiv. Grattis Jörgen till husköpet, jättefint hus!

 

Niklas ska bli pappa vilken dag som helst. Jätteroligt för Niklas och han tjej! Underverket kommer i början av januari om hon orkar hålla sig kvar ;-) Stort grattis Niklas, njut av ledigheten och den nya familjemedlemmen.

 

Trafikförsäkringar för utlandsregistrerade fordon har vi arbetat med ett tag och många utlandsregistrerade tävlingsbilar tävlar i Sverige utan giltigt trafikförsäkring vilket kan få stora konskevenser vid olyckor. Nu finns en försäkringsprodukt framtagen för dessa fordon.  För att motverka problemet med utlandsregistrerade tävlingsbilar utan giltig försäkring i Sverige, har vi tillsammans med försäkringsförmedlare Söderberg & Partner och Folksam arbetat fram en produkt riktad till utländska tävlingsbilar. Det blir i form av samma skydd som trafikförsäkringen ger, en bilansvarsförsäkring och kommer kunna erbjuda alla utländska bilar som vill tävla i Sverige en försäkring, tecknad av förbundet som en gruppförsäkring via Folksam. Eftersom Svenska Bilsportförbundet har kravet att tävlingsdeltagarna ska ha en gällande trafikförsäkring, så bör deras försäkring för de utländska tävlingsbilarna också motsvara deras eget krav. Då uppstår inga luckor jämfört med trafikförsäkringen och tävlingsdeltagarna får ett fullgott skydd.

 

Försäkringsbeloppet för denna gruppförsäkring är liksom trafikförsäkringen på 300 miljoner kronor. Försäkringen tecknas för samtliga utländska bilar som deltar i Svenska Bilsportförbundets tävlingar där regelverket säger att det ska finnas en trafikförsäkring för att få delta i tävlingen. För mig känns det skönt att vi nu är i mål med denna fråga och med det veta att vi, tack vare gott sammarbete med våra partners, nu har ett gott försäkringsskydd.

 

Tillsammans med vårt Försäkringsbolag Folksam så har vi också arbetat fram en motor­tävlingsförsäkring som normalt gäller för de tävlingar och likställd aktivitet som är godkända av förbundet. Det är annars arrangören eller ägaren av banan som ansvarar för att det finns en motor­tävlingsförsäkring. I normal trafik ska ett motorfordon vara trafikförsäkrat. Enligt trafikskadelagen gäller dock trafikförsäk­ringen inte vid tävling inom inhägnat täv­lingsområde. Med tävling likställs även träning, uppvisning, övningskörning eller liknade inom inhägnat område.

Vid ett tävlingsområde kan det före­komma dels yttre avgränsningar som styr besökares tillträde till åskådarplatser och så vidare, dels inre avgränsningar som till exempel styr tillträdet till själva tävlings­banan. Det är den yttre avgränsningen som styr om det är inhägnat område eller inte. I stort så krävs det att området är avgränsat med någon form  av fysiskt hinder och/eller vakter för att motortäv­lingsförsäkringen ska gälla istället för trafikförsäkringen. Nu kan vi inom kort erbjuda denna försäkring via Svensk Bilsport till kommersiella aktörer och banor runt om i Sverige. Mer information kommer.

 

Jag har också bett Hasse att avlägga en rapport om LoTS för att berätta om var vi befinner oss där:


Vad har vi för funktioner i LoTS:

Tävlingsansökan. Ansöka datum, lägga in funktionärer och domare på tävlingarna, ansöka om tävlingstillstånd. LoTS skickar mail till tillståndsgivarna när det ansöks ny tävling. Arrangörerna får mail när datum och tillstånd är godkända. Tävlingstillstånden betalas i LoTS. Tävlingen slutrapporteras i LoTS. Det finns 1277 olika tävlingsklasser. Träningsförsäkringarna skickas ut och betalas i LoTS. Klubbavgifterna läggs i föreningarnas varukorg och så att de kan betala det i systemet.

Licens. Det finns 95 olika licenstyper 2018, nationella och internationella. Varje år görs en årskörning som skapar upp licenser och lägger dem i varukorgen åt förarna. Var tredje år görs detta på funktionärslicenserna. Ett medlemskap krävs och detta kollas med RFs system IdrottOnline. Synken går kontinuerligt så att en ny medlem som blir inlagd i IdrottOnline synkas över inom 30 minuter. Därefter kan tex licenser registreras på personen. Personen kan själv skriva ut sin licens eller beställa den på ett plastkort. Vem som helst kan också skapa en egen inloggning manuellt i LoTS, även om svenskt personnummer saknas (utlänningar som ska tävla hos svensk förening). Anmälarlicenserna (Team och företag) läggs upp och kan betalas i LoTS.

Anmälan till tävling. ”Anmälan till tävling” finns sedan 2017. Det är ju gratis att använda J I somras kördes karting SM i Helsingborg i LoTS med betalning av anmälan och startavgift i LoTS. En sak jag vill poängtera med anmälan i LoTS är att arrangören får en lista på anmälda där de som har köpt licens kan checkas av direkt. De som inte har rätt licens för tävlingen eller inte köpt sin licens ännu markeras med utropstecken och ska följas upp på plats. Måste underlätta mycket för arrangörerna vid stora tävlingar.

Betalningar. Betalningar kan ske ”online” med Visa eller Mastercard. Banköverföring från Handelsbanken, Swedbank, Nordea och SEB. Dessutom finns möjligheten att få ett OCR nummer så att man kan betala via Bankgirot.

Registerkort och Vagnböcker. Registerkort är byggt och vi kommer föra över det som finns i gamla systemet Bilsport2000. Vagnböcker byggs just nu och vi har sett delar av det i test systemet. Ytterligare en sak som man direkt kan använda i ”Anmälan till tävling”. Fordonet kommer med i anmälningen och man kan se registerkort (Rally) och om den har vagnbok (vagnboken är fortfarande en fysisk bok). I denna funktion finns även bilbesiktarnas ersättning för utfört arbete och rutin för utbetalning.

GDPR. Modifieringar måste göras för att vi ska följa lagen.

Banlicenser. Finns redan i LoTS men en del detaljer måste ändras innan vi börjar använda det. Tex att vi kan ha flera banlicenser på samma bana och några till saker. Vid tävlingsansökan kan föreningen direkt se om banan har licens. Tillståndsgivarna kan enkelt se att licensen finns och är giltig. Betalning för licensen ska såklart ske i LoTS, samt att banbesiktarna får sitt arvode.

Miljöcertifiering. Ska ju såklart synas när föreningen söker en tävling. Dessutom bör MRG och tillståndsgivarna lätt kunna avgöra om certifiering finns och när den går ut.

 

Fas 3 ska vara klart 31 April. Då har vi tävlings och funktionärslicenser, tävlingar, tävlingstillstånd, fordon, registerkort, banlicenser och miljöcertifieringar i ett system.

 

SUMMERING LoTS

Nuläge, vad görs, Fas 3 = slutfas
Registerkort, klart Juni 2018
Vagnböcker, klart December 2018
GDPR anpassning, klart Januari 2019
Banlicenser, klart Mars 2019
Miljöcertifiering , klart April 2019

 

Jag har under året presenterat mig för många inom motorsporten och sagt ungefär samma sak: ”Nej, jag är inte från sporten och jag kan ingenting om den” Nu kommer jag att säga såhär istället ”nej, jag har ingen bakgrund från motorsporten men jag kan en del om den” För så känner jag nu efter 10 månader. Tolka mig inte som kaxig för jag är fullt medveten om att jag fortfarande kan väldigt lite i förhållande till de flesta av er, men jag kan lite om mycket istället, vilket jag tror kan vara ok.

 

Sammanfattningen av dessa första 10 månader kan inte annat än beskrivas som Askungen säger på slutet, ”men alldeles, alldeles underbar” och det är så jag känner. Kommer kliva tillbaka in här efter julen med ett laddat sinne inför 2019.

 

Till alla duktiga förare, kartläsare, funktionärer, utövare och förtroendevalda där ute vill jag säga att vår idrottsrörelse är en av de bästa i Sverige, kanske en av de mest komplexa också med olika parametarar som styr, och stora kommersiella krafter. Men vi är också bäst i världen när det gäller antalet framgångar inom bilsporten som en nation och det är vi tillsammans som skapar framgångarna med alla gemensamma krafter. Den enskilde SM/EM/VM mästaren kan inte vinna utan det grundläggande ideella arbetet bakom, utan det kan han/hon inte utöva sin älskade sport. Så segern är vår tillsammans!

 

God Jul och ett Gott Nytt År, vi ses 2019!

 

Med vänlig hälsning/best regards

 

Anna Nordkvist
Generalsekreterare/VD / Secretary General/CEO
This is a mailto link | Tel +46 8 626  33 13 | Mob +46 72 06 070 60

Skribent: Sören Emmervall
Epost: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport








 



Säkerhetspartner

Folksam_logga

Samarbeten












Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info