Svensk Bilsport

Vanliga frågor

Här kommer de vanligaste frågorna listas.

Q: Var hittar man mera information om det här?
A: Ett informationsbrev och LOTS-manual är utskickat till alla tävlanden och klubbar. Övrig information runt LOTS samlas på www.sbf.se/lots

Q: Måste alla tävlande nu skriva ut sin licens själva från LOTS?
A: Ja, tills anmälningsfunktionen är igång via LOTS, så behöver du ha någon form av licensverifikation med dig. Enklast är att lösa licensen via licensappen. Då har man licensen digitalt "i telefonen". En utskriven papperslicens eller en bild/pdf i din mobil att visa upp vid anmälan/incheckning tävlingsdagen fungerar också.
Obs! Internationell, anmälar- och funktionärslicens fortsätter att vara ett platskort.

Q: Innan LOTS anmälningsfunktion är klar, måste jag då ha med mig en papperslicenskopia, eller bild/pdf i mobilen till tävlingen, eller har arrangören listor/koll på de som har giltig licens?
A: Innan anmälningsfunktionen via LOTS är i drift, måste du ha med din en licensverifikation, pappersutskrift av licens från LOTS eller en pdf/bild i din mobiltelefon. Enklast är att lösa licensen via licensappen. Då har man licensen digitalt "i telefonen".Arrangören kan inte få ut listor ur LOTS innan anmälningsfunktionen i LOTS är igång.

Q: Måste jag ta ut/begära en licensbricka för 100 kr extra för att kunna åka tävling efter 1 februari?
A: Nej, innan anmälningsfunktionen är igång via LOTS får du skriva ut en licensverifikation/kopia från LOTS-systemet eller ladda ned en pdf/bild till din mobil att ta med dig. Enklast är att lösa licensen via licensappen. Då har man licensen digitalt "i telefonen".

Q: Om jag skall åka tävling utomlands (ex. norge , finland, danmark) på nationell licens, måste jag då plocka ut en licensbricka a 100 kr, eller kan jag åka på en utskriven ”papperslicens” från LOTS, accepterar de andra länderna en ”papperslicens”?
A: Vi rekommenderar att man köper ut en licensbricka a 100 kr, vid tävlande utomlands. Formellt gäller även en utskriven licenskopia/bild i mobilen, men vi kan inte garantera att den utländska tävlingsarrangören accepterar detta.

Q: Kan arrangören få ut listor på giltiga licenser på sin tävling från LOTS?
A: Nej, tävlingsarrangören kan EJ få ut några listor ur LOTS förrän anmälningsfunktionen i detta system är i drift. Anmälning/incheckning tävlingsdagen måste tillsvidare innehålla licenskontroll o.s.v. som vanligt.

Q: När kommer anmälningsfunktionen att vara igång i LOTS?
A: Vi har i dagsläget inget spikat datum, men denna funktion har högsta prioritet i systemutvecklingen.

Q: Varför kör man igång detta när det inte är klart, kör parallellt med systemen under ett år typ?
A: Det är inte praktiskt möjligt, då skall kansli och klubbar/arrangörer sitta och göra samma jobb i två system, varav det gamla systemet BilsportOnline rullar på en databasmotor från slutet på 90-talet och går nu på konstgjord andning. Det har jobbats intensivt på nya LOTS sedan Nov 2014, men det har vart vida mer ”Bilsportanpassning” av det system vi köpt än vad som kunde förväntas, därför har vi inte hunnit i mål med alla delar i LOTS, tex. anmälningsfunktionen.

Licens och Tävlingstillstånd är klart och rullar, dvs i samma omfattning som fanns i gamla BilsportOnline. Tävlingsfunktionen i LOTS (boka datum för Tävlingar) har vart i drift sedan 1 juni 2015.

Q: Hur kommer jag in i LOTS?
A: Som förare är det https://lots.sbf.se Länk till annan webbplats.
För klubbadministratörer och distrikt gäller att gå via inloggningen till IdrottOnline för att få rätt behörighet i LOTS.

Q: Vart hittar jag alla tävlingar som körs?
A: På webadressen kalender.sbf.se Länk till annan webbplats. finns alla tävlingar. Använd filtreringsfunktionen för att "zooma in" för att få fram det du letar efter.

Q: Vad ligger i IdrottOnline och vad ligger i LOTS?
A: Medlemmar och medlemskap i klubb ligger i IdrottOnline. Det är där klubben lägger till (och tar bort) medlemmar, samt ser till att alla personuppgifter ör korrekta.
Licenser och tävlingar ligger i LOTS. (Men personuppgifter hämtas från Idrottonline.)

Q: Vi har startat vår IdrottOnline och lagt till LOTS-admin som roll i IdrottOnline men ser ändå inte LOTS-knappen när vi loggar i i IdrottOnline. Vad är fel då?
A: Kan vara fler orsaker. Är man med i flera SF så måste man aktivera IdrottOnline för varje idrott. Kontakta RF support 08/699 61 50

Sidan uppdaterades den 30 juni 2023