Svensk Bilsport

Vintern i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie går vidare i Vännäs


Bilarna är servade efter bataljen i Torsby för två veckor sedan. Teamen är återhämtade. Nu står minst sagt ärevördiga Vännäs Plåt Rallyt, i det som numera är Svenska VM-rallyts absoluta omgivningar, på kalendern för oss i VOC Mekonomen Rally. Vännäs lockar med en fantastisk vinter-rally-vinter. Massor med snö. Perfekta temperaturer för att skapa isbotten i vägen, dvs ordentliga minusgrader med några insprängda plusgradersdagar däremellan som får vägen att blöda och släta ut sig. Mums! Utanpå detta lockar väderleksprognosen inför kommande tävlingshelg med riktigt fint rallyväder. Åtta sträckor (fyra två gånger) väntar klassen.

Vännäs är känd mark för VOC Mekonomen Rally. Arrangörsklubben, Vännäs MK är en klubb med anor som återkommande arrangerat SM och som sedan i fjol dessutom är huvudsakligt ansvariga för sträckorna i Sveriges deltävling av Rally VM. Klubbens starke man Roland ”Mikro” Åström drar ett enormt lass gällande all biltävling i landets nordliga ända och är från och med i år också formellt sträckchef för Rally VM. Dessutom är Vännäs MK VOC´s klassansvariges hemadress. Förvisso är Roger sedan många år utflyttad och bosatt i Skellefteå ytterligare 17 mil norrut i landet men ränder går inte ur så lätt så på både hans och sambon Lottas licens står det forfarande inget annat än Vännäs Motorklubb understryker han med illa dold stolthet.

- I år kommer Vännäs Plåt Rallyt att bli något alldeles extra. Förutsättningarna är perfekta och de sträckor som står på tapeten är väldigt, väldigt fina. Helt enkelt toppsträckor i klass med VM-sträckorna men lite kortare. En av rallyts sträckor har genom åren varit utbildnings-, test- och träningssträcka för en hel rad av rallys största storheter, säger klassansvarig Roger Fransson.

VOC står för ganska precis halva startfältet i Vännäs.

- Trots det så hade jag hoppats att vi skulle vara ännu fler till start. Återigen är det vinterrally med dess höga kostnader som gä Men jag blir inte förvånad om det är flera som i efterhand kommer att säga ”jag skulle nog åkt upp i alla fall” när bilder och InCar-filmer från rallyt kommer ut.

Hårda bataljer att vänta i alla klasser.

Jämna bilar och många i klassen skapar en stenhård och utvecklande konkurrens. Detta är ett känt faktum sedan många år även om vissa belackare just nu gör allt man kan för att försöka kringgå det uppenbara genom att sätta helt orimligt fokus på detaljer av begränsat värde istället för att se helheter. Ingen kan med hedern och ära i behåll runda det faktum att den här klassen, Carleric Johanssons fantastiska skapelse, har fostrat svensk rallyelit under så många år. Faktiskt årtionden! Om inte annat så talar resultatet i Torsby senast sitt tydliga språk. Femtio bilar till start och snabbaste VOC, Magnus ”Linkan” Lindqvist in på femte plats totalt med massor av trimmade och fyrhjulsdrivna bilar bakom sig. Det går inte att snacka bort. Inte var det bilens fantastiska egenskaper som gjorde det. Det var en fantastisk förare danad i en stenhård VOC-klass.

- Att efter tiondelsbataljen mellan Magnus Lindqvist och Patrik Fredriksson, och inte minst efter deras fantastiska totalplaceringar senast, tippa någon annan än en av dessa två som segrare i Vännäs vore förmä Men lätt blir det inte. Resten av VOC A är ett veritabelt ormbo. Rutinerade rävar med massor av segrar i bagaget utgör hela resten av startfältet eller vad sägs om Mattias, ”Nibbe” och Anders alla med efternamnet Nilsson utan att mig veterligen vara släkt. Eller ständigt snabba Alexander Petterson? Det blir i alla händelser kul att följa!- I lägre elitkass tror jag att SverigeSerien-toppen med Noah Grönkvist och Daniel Jonsson kommer att klara att stå emot de mer lokala utmanarna. Om jag ska lyfta en lokal utmanare så väljer jag Mathias Johansson. Bara därför torde väl det bli tändvätska för andra i fältet och göra att till sist blir rätt svar Jonas Lindberg eller Nils-Olov Lindströ Nåja, det ska absolut köras om det. Klassansvariga själva, Roger och Lotta gör återdebut efter ett mycket långt påtvingat uppehåll på hela tre år. Det ska bli superkul men något med pallstriden kommer vi förstås inte ha att göra. Gäller bara för oss att försöka inte vara i vägen för någon, det blir tillräckligt utmanande.- Även i C, vår cupklass så tror jag också att SverigeSerien-topparna klarar den mer lokala Stein Frederic Akre får bära oket av favoritskap. Blir också kul att se vad firma Gabriel Banger ska åstadkomma. Stora problem med noterna senast hoppas team Banger ska vara åtgärdade med ett CoDriverbyte. Hemmaförare Roger Sandström blir också spännande att följa nu i nationell konkurrens.
Sidan uppdaterades den 27 september 2023