Huvudpartners till Svensk Bilsport

Fokus på Rally Sweden – Annas brev

Sitter med en morgonkaffe och samlar intrycken efter helgens resa. Är just hemkommen från VM-tävlingen i Rally på Sardinien. Tänker på snö och hur unika vi är. Känner att alla som varit med och skapat det Rally Sweden vi har idag ska veta att vi ligger långt fram.
Långt fram som arrangörer, långt fram som värdstad, långt fram med försäljning och partnerpaketering.

Det som påbörjades första året i Umeå och som nu utvecklats med närheten till rallyt för besökare och med Red Barn Arena är något som VM-arrangörerna är avundsjuka på. Men Rally Sweden inte bara vår, bilsportens, angelägenhet. Det är ett event som gynnar andra sporter, ett event som visar att Sverige kan arrangera internationella sportevent på högsta nivå. Rally Sweden är ett av Sveriges återkommande största publika idrottsevenemang. Det är något vi i bilsporten och alla ni som är med och genomför den festen ska vara stolta över.

Jag upplever evenemanget för första året som organisatör och VD och det har varit svårt att föreställa sig hur det skulle vara i efterhand. Fortsatt summerar och analyserar vi årets rally, både ekonomiskt och organisatoriskt. Rally Sweden har idag tre anställda, men 150 personer på lönelistan när rallyt genomförs. Därtill lyfts även förbundets resurser in i evenemanget, exempelvis för att få det att växa ytterligare kommersiellt och kommunikativt.

Rally Sweden omsätter ca 50 miljoner under en kort period och allt ska sen sammanställas därefter på kort tid. Vi ökade i år partnerintäkterna och vi levererar även tillbaka ca 4-5 miljoner till lokala föreningar för årets rally.
Men vi vet också att vi måste förändra en del processer och sänka utgifter inför kommande rallyn.

Men det är första året det drivs hundra procent ägt av förbundet. Att då ha en rörlig organisation med sig som har så stor erfarenhet, har varit helt avgörande och kommer också att vara framöver för den fortsatta etableringen och utvecklingen i Umeå.
Ett VM arrangemang i rally är inget man lär sig över en natt.

Samtidigt som vi avslutar 2023 är vi i gång med arbetet för 2024. Vi har en bra dialog med Umeå som vi kommer samarbeta ännu mer med. Även om vi ligger långt fram som arrangemang vill vi tillsammans stärka oss inom flera områden, så som hållbarhet men också ansvarstagande för samhällsfrågor, föreningslivet, bredda oss i regionen och återväxten av sporten.

Rally Sweden har avtal med promotorn även för 2024. Jag upplever att vi hade bra samtal för framtiden under de möten som var med promotorn av WRC under besöket i Sardinien. Och vi arbetar nu på att säkerställa ett nytt avtal för nya VM-år i Sverige.

Som jag förstår det, utan att ha läst det själv, så finns det frågor ute i rörelsen om detta verkligen är rätt väg för förbundet, att riskera att sätta sig i en situation där förbundet inte klarar av det. Informationen av att vi blir ifrågasatt av vår egen rörelse sprider sig även till FIA och Promotorn vilket är oerhört illa. På årsmötet fick vi berättigade frågor tycker jag om strategin framåt, och att den inte är helt satt, där behöver vi fortsätta arbeta på den för att trygga våra medlemmars eventuella oro, men vi fick också i Förbundsmötesförsamlingen ett starkt nej på frågan om vi ska lägga ner Rally Sweden.

Vi ser det runt om i Idrottssverige hur viktigt det är med lägerelds-event. Stora arrangemang som samlar folk och intresse i idrotten. Tävlingar och event som ger tillbaka till en stad, region och idrottsliv. Orienteringens O-Ringen är ett, Riksidrottsförbundets eget SM-Veckan ett annat. Att Svenska Bilsportförbundet nu är ägare av ett eget sådant event som dessutom är ett VM är en styrka för hela bilsporten. För mig är det en självklarhet att förbundet ska engagera sig.

Att utveckla och trygga den kommersiella plattformen för rallyt är viktigt framåt. Vi arbetar nu med att se hur vi ska utveckla biljettförsäljningen, hur paketeringen av biljetter ska se ut och att möjliggöra olika slags paketeringar samt sponsorportaler.

Närmast i arbetet ligger också att få till sträckor med berörda intressenter. Det är tyvärr många av oss som blir påhoppade på sociala medier, inte minst våra samebyar som vi arbetar nära med och är beroende av. Jag tycker det är oacceptabelt att detta ska får förekomma och något vi sätter fokus på med både den nya utbildningsplattformen, men också i Rally Sweden. Kraften i evenemanget ska vi använda till något gott och det är att alla har en plats, alla är lika värda och INGEN ska bli smutskastad på vare sig sociala medier eller andra ställen.

Själv har jag en sådan passion för Svensk Bilsport att vi ska må bra och utvecklas, är övertygad om att hela förbundsstyrelsen och bolagsstyrelsen för Rally Sweden känner detsamma. Jag vet att många utövare känner det efter frågor jag och medarbetare fått kring rallyt och glädjen i sorgen att behöva lämna Värmland, men ändå lyckats ha kvar ett VM-rally i Sverige. Medlemmarna tycker jag ska vara enormt stolta över att vara ägare till Sveriges återkommande största publika idrottsevenemang!

Jag hoppas verkligen att ni, medlemmar, utövare, funktionärer och intressenter känner som jag,en stolthet i att vara en del av Svensk Bilsport och Rally Sweden.
För vi gör detta tillsammans!

Hälsningar
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare och VD Rally Sweden

Sidan uppdaterades den 07 juni 2023