
Rutinerad mot ung när Xtreme avgörs
Kägleborgsbanan utanför Arboga är platsen där Crosskart-SM i helgen avgörs. En ny seger och Haninges Jimmy Bergander tar sitt första guld.
Xtreme. Året började med en rullning. Dessbättre under första deltävlingen i Supercupen. Nu väntar SM-finalen i Arboga och Jimmy Bergander vill gärna knyta ihop säcken och ta sitt första SM-guld i kungaklassen Xtreme.
Inför start leder han med nio poäng. Då har han räknat bort premiären i Tomelilla, där han ”bara” var fyra. Summerar istället en andraplats och två segrar så här långt.
– Arboga är lite typ vartannat år för mig… ibland går det bra, ibland dåligt, säger Bergander.
Förra året var han tvåa i mål i A-finalen, och sämre än fyra får han inte vara i år om guldet med säkerhet ska följa med hem till Haninge. För om Elias Nilsson kliver högst upp på pallen, går guldet till Torsby där Likenäsföraren har sin hemvist.
– Det är vinst som gäller, och så får jag hoppas att Jimmy gör ett sämre resultat, säger Nilsson.
Åldersmässigt skiljer det 16 år mellan de två guldkandidaterna. Vilket visade sig senast i Västerås där Elias Nilsson kom iväg sist från startplattan i finalen. Trots att han stod i första startled.
– Det började regna och jag har ringa rutin på det. Innan hade jag klockrena starter, säger 17-åringen, som började med Xtreme förra året och då slutade femma. Till i år har han köpt ny kart.
– Den passar min körstil bättre. Inte så brutal som den jag hade förut, utan mer linjer. Som en gokart.
Bergander kör också en speedcar, som han mekar med själv. Även motormässigt.
– Den är i ordning och det går att åka fort överallt på Kägleborgsbanan, det gillar jag! Så jag är på tå inför helgen, säger Bergander.
Tredje man som kan nå guldet är Martin Stigh, Finspång.
– Hoppas stanna på bronsplats! Inte halka ner i alla fall, så det är en ganska viktig tävling, säger Stigh.
Han kör sin Smog Bravo i första hand för att det är roligt. Med målet att nå topp fem.
– Det har gått över förväntan i år! Lite surt att handbromsen låste ihop sig i B-finalen i Västerås, fortsätter Stigh.
En tävling får räknas bort i slutresultatet, och för Stighs del stryks Västerås då kommande finaltävling räknas oavsett. Skulle Martin Stigh ta sin första delseger i Västerås och Bergander/Nilsson misslyckas totalt kan han siffermässigt nå guldet. Men det är inte troligt.
Het aspirant på segern är istället inhoppande Sebastian Enholm, Fjugesta. Den forne mästaren har i år satsat på stenhårda mästerskapet RallyX Nordic, som han vann totalt (med en ynka poäng). Nu gör han en SM-start i lånad kart.
– Syrran (Frida Enholm) ska köra min, för hennes är såld. Så jag lånar Jonatan Hoffmans, en kopia på min egen. I princip är det bara att kliva in och köra, men vi ska göra ett test innan, säger Enholm.
Sebastian har hunnit fylla 20 år och en sak är säker: Han vann på Kägleborg förra året och ingenting annat än seger nu också räknas!
650cc. Fredrik Eriksson, Arvika, har guldläge. Efter att ha räknat bort tredjeplatsen i Bollnäs har han maximala 110 poäng inför finalen. Men i och med att Arboga måste räknas in i slutresultatet sitter han inte säkert.
– Det vore roligt med en guldmedalj i SM, jag har ju hållit på i några år… men materialet kan ge vika och man står där frustrerad när dagen är slut. Men jag hoppas på det bästa, säger Eriksson.
Karten han kör köpte han 2018 och skruvar så klart själv, motorbyggare som han är till professionen. Nu senast har hans andra kart dammats av, för Finnskogas Isac Egonsson ska hyra den till Arboga.
Skulle Eriksson bli trea eller sämre bland de 11 som anmält sig, kniper 16 år yngre Erik Andersson från Östmark guldet. Förutsatt att han vinner. Inför start är Andersson sex poäng efter Eriksson. Erik Andersson vann i Bollnäs, och räknar bort niondeplatsen från Tomelilla.
– Det är bara att ladda på och köra! Arboga är en rolig bana, snabb. Fast Fredrik vann förra året. Jag får skylla på att det var mitt första år då i 650cc, säger Erik Andersson som siktar uppåt.
Om bronset är det tightare. Tomelillas Julius Nilsson ligger bäst till, men bara två poäng bakom gasar Karlstads Erik Andersson efter medalj. Tar Christian Eklund sin första pallplats för året kan det räcka till medalj, men han måste förlita sig på att andra gör misstag.
Elva anmälda till denna SM-klass för förare 16 år och äldre.
Klass 3. Endast fyra till start finalhelgen, antingen med 255cc 2-taktsmotorer eller helt standard 450cc 4-takt. Fri trimning gäller för 2-taktarna.
Regerande mästaren Sebastian Ainerfors såg ut att stensäkert ta en ny SM-medalj. Men så rullade han hemma i Västerås och fick inte till fortsättning utan linkade i mål som näst sista man. Varpå han bjöd in sina klubbkompisar Pontus Eklund och Oskar Nord-Jansson till medaljfight. Men. Ainerfors har tolv poäng mer än Eklund och bör ta hem det.
Vem som tar silver respektive brons av Eklund och Nord-Jansson avgörs i helgen.
Klass 2. JSM lockar elva förare i åldern 12 till 16 år. Regerande mästaren Eivind Walfridsson Dahl har maximala 110 poäng sedan han räknat bort fjärdeplatsen i premiären. Stabil, jämn och i regel med god marginal när han skär mållinjen.
Den som hotar Torsbyföraren är Vilgot Wetter, Askersund. Han har radat upp fyra andraplatser, även han med fri sikt bakåt. Självfallet längtar han efter en avslutande seger, och medalj av ädlaste slag. Men det krävs att Walfridsson Dahl har en dålig dag på banan.
Fingrarna på bronspengen har norrmannen Patrick Ruud, Gardemoen, med tre tredjeplatser så långt. Vilket ger tio poäng mer än fjärdeplacerade Hannes Jonsson, Woxnadalen. Han har i sin tur att se upp med Maximus Joge. Finspångsföraren behöver bara ta in tre poäng för att klättra, och skulle några hamna på samma poäng är det bäst resultat i finalen som räknas.
Tävlingarna startar 9.00 på lördagen med fri träning, 1 x 3 varv. Direkt efter det påbörjas den första av två kvalomgångar.
Första start söndag är 9.00, med tredje och sista kvalomgång. Finalkörningar efter lunch.
Startordning: Mini, Klass 1, Xtreme Junior, Klass 2, Klass 3, 650cc, 50+ Veteran och sist huvudklassen Xtreme.
Barnen i Mini kör en avkortad banslinga i 3 varv. Övriga klasser 4 varv i kval och 6 varv i final.
Totalt 119 förare anmälda till finalhelgen.