Svensk Bilsport

PRESSMEDDELANDE

Med anledning av artiklar och samtal om Rally Sweden och försäljning önskar Svenska Bilsportförbundet (SBF) delge information kring diskussionerna om WRC-deltävlingen i Sverige.

Varför diskuteras en eventuell försäljning av Rally Sweden?

Rally Sweden är ett fantastiskt arrangemang med lång tradition, men också ett av de mest kostnadskrävande evenemangen inom svensk idrott. Styrelsens uppdrag enligt stadgarna är att säkerställa en långsiktigt hållbar ekonomi för hela bilsporten.

Därför ser vi just nu över olika alternativ - bland annat möjligheten till delägarskap eller försäljning - för att skapa en stabilare framtid för rallyt och samtidigt frigöra resurser till sportens utveckling i stort. Det är en påbörjad analysfas mer än ett beslut om försäljning. Förbundet utvärderar olika alternativ för att trygga sporten långsiktigt.

Oavsett ägarform kommer Svenska Bilsportförbundet att säkerställa att rallyt fortsatt är en svensk VM-tävling och en del av bilsportens hjärta.

Är detta första gången styrelsen diskuterar frågan?

Nej. Styrelsen har diskuterat frågan om Rally Swedens framtid i ett flertal år, och dialogen med distrikten och interna utvärderingar har pågått sedan dess. Exempel finns i våra protokoll bla i FS 14/2023 § 212 och FS 06/2024 § 60.9 samt att frågan var uppe på det senaste styrelsemötet där vi ber VD Anna Nordkvist starta upp en översyn och förbereda för en värdering.

Har distrikten krävt att SBF ska sälja Rally Sweden?

Nej, inte alla. Det har framförts tydliga synpunkter från några distrikt kring kostnadsbilden, vilket är naturligt.

Vi behöver dialog, men det är viktigt att komma ihåg att SBF:s stadgar tydligt lägger ansvaret för förbundets verksamhet och helägda bolag på förbundsstyrelsen. Styrelsen står trygg i sitt mandat och arbetar i enlighet med våra stadgar och beslut som fattats av förbundsmötet. Samtidigt verkar ägaren (SBF) inom ramen för förbundsmötets beslut och stadgar, vilket skapar transparens gentemot våra klubbar och distrikt där just dialog står i fokus, vi gör det med kontinuerliga digitala träffar och analoga som exempelvis Bilsportkonferensen som vi har nästa vecka 18-19 oktober.

Våra klubbar och distrikt har stor möjlighet att påverka genom motioner, årsmöten och dialog - de kan däremot inte formellt blockera styrelsens dagliga förvaltningsbeslut. För att undvika att styrelsen går i otakt med medlemmarna betonar vi kontinuerligt att styrelsen ska söka bred förankring och dialog. Och där är klubbarna och distrikten en viktig och självklar del av beslutsprocessen.

Hur påverkar världsläget och ekonomin beslutet?

Det ekonomiska läget globalt påverkar hela motorsporten. Efter år av stigande kostnader, minskad sponsorvilja och förändrade handelsvillkor ser vi att arrangemang behöver anpassas.

FIA gör just nu en stor översyn av WRC-reglementet med målet att sänka kostnader och skapa långsiktig hållbarhet. Vi linjerar helt med FIA:s arbete - både i tankesätt och i ansvarstagande.

Hur ser relationen till FIA och WRC-promotorn ut?

Relationen är mycket god. FIA:s och promotorns arbete med ett nytt, kostnadseffektivt reglemente ligger helt i linje med vår syn. Alla arrangörer, inklusive Rally Sweden, måste kunna anpassa sig till framtidens krav - både ekonomiskt och miljömässigt.

Finns risk att Rally Sweden lämnar Sverige?

Nej. Vi arbetar för att rallyt ska fortsätta vara en svensk vinterklassiker. Umeå har visat sig vara en mycket bra destination med engagerade partners, starkt publikstöd och god logistik. Vi är nöjda med utvecklingen där och ser positivt på framtiden.

Är det ovanligt att tävlingar byter ägare?

Inte alls. Inom både motorsport och annan idrott är det vanligt att evenemang byter ägare eller promotormodell över tid. Det viktiga är att sporten stärks – det väger tyngre än frågan om vem som formellt äger rättigheterna. Vår uppgift är att säkra att Rally Sweden fortsätter utvecklas, oavsett ägarform.

Hur ser ni på balansen mellan elit och bredd i svensk bilsport?

Vi tror helhjärtat på att bredden bygger eliten – och eliten inspirerar bredden. Att satsa på både unga talanger och stora internationella tävlingar är inte motsatser, utan två delar av samma helhet. Ett hållbart Rally Sweden gynnar hela svensk bilsport, från klubbnivå till VM-toppen.

Vad säger ni till de som oroar sig för Rally Swedens framtid?

Rally Sweden har framtiden för sig – men kanske i en något ny form. Vi har ett ansvar att tänka långsiktigt, ekonomiskt klokt och i linje med internationell utveckling.

/Styrelsen i Svenska Bilsportförbundet

Sidan uppdaterades den 08 oktober 2025