Huvudpartners till Svensk Bilsport

Rally: Nat4WD, fjäderben

Bakgrund
Arbete pågår att uppdatera, inte förändra, reglementet. Det innebär justering av upptäckta felaktigheter och brister, anpassning till aktuell situation och kommande utmaningar.

Det finns några motsägelser i regeltexten. Den motsägelse som har betydelse för utnyttjande av alternativa fjäderben är:

”RY-T- 6D 2.1 Tilläggshomologering (VO)

Följande system och komponenter är exempel på vad som kan bli godkänt:
- Turbo inkl. restriktor (se tekniskt reglemente för detaljer)
- Grenrör för turbo.
- Hjulupphängning t.ex. länkarmar, momentstag, fjäderben, hjulspindel, fjäderbensinfästning/toppmontering och karossförstärkning.”

Ovanstående kan tolkas som att fjäderben måste tilläggshomologeras. I text längre fram i reglementet finns:

”RY-T- 6D 7.7 Fram- och bakstötdämpare/fjädrar

Fritt under följande villkor:
- Endast stötdämpare/fjäder av McPherson-typ är godkända för fram- och bakfjädring, alternativt stötdämpare/fjäder av originaltyp, (vilket i så fall ska dokumenteras i homologeringshandlingen). För fjäder gäller endast magnetiskt material.

- Endast stötdämpare / fjäderben som passar in i fjäderbenstornet är godkända,”

Här står att det är ”fritt”, kan tolkas att det inte skulle behöva tilläggshomologeras.

Beslut
På grund av motsägelser i ovanstående texter har rallyutskottet beslutat att i publicerad utgåva av reglerna stryka ordet ”fjäderben” i artikel:
RY-T- 6D 2.1 Tilläggshomologering (VO).

Det betyder att alternativa fjäderben som följer regelverket är tillåtna. Beslutet gäller för 2024.

Uppdatering av regelverket kan medföra framtida förändring.

 

Sidan uppdaterades den 11 april 2024