Vad händer i svensk Dragracing?

Det händer saker i kulisserna och nu vill vi sprida lite ljus om vad vi gjort inom SBF 😊

Under våren har vi genomfört dels en årlig SFI-besiktning hos ME Racing, dels hållit två uppskattade teknikerutbildningar.

Lite tidigare i vår hade vi förhandlingar med Mantorp Park. Mantorp är en jättefin och uppskattad dragracingarena där vi erbjöd att lägga en SM-deltävling med 4-5 klasser. Vårt enda krav på motprestation var att våra funktionärer skulle få mat för dagen, annars stod vi för alla funktionärer och ”gav” arrangören potentiellt kanske 60 tävlande. Tyvärr tackade arrangören nej. (Ring mig eller Frank Johansen om ni undrar något. Spekulera inte på sociala medier för det för inget framåt.)

Efter ”SM på Mantorpfrågan” hade vi en diskussion med Nitroz och Lelle Olsson. Nitroz ville kunna godkänna uppkörningar för licens och det ställde vi oss positiva till. Idag är det enkelt att dokumentera en uppkörning med t.ex. en film på en mobil så det är klartecken på det.

Vi kunde däremot inte säga ja till att godkänna Nitroz besiktningstaggar då de inte erkänns i de europeiska länder vi har ett upparbetat samarbete med. Våra SBF/nationella märken/taggar gäller ju i stort sett i hela Europa, och det har tagit tid att bygga ett sådant förtroende. Det förtroendet ser vi som något väldigt positivt, men det vänds av några till något negativt i termer som att vi inte samarbetar. Tänk en gång till. Besikta via våra duktiga SBF-tekniker och bli godkänd i hela Europa. (Det är unikt för Dragracing och något som växt fram över lång tid och seriöst samarbete.)

SBF och Svensk Dragracing jobbar enträget för hög säkerhet och seriösa utbildningar som ger kvalificerade funktionärer.

/Magnus Krokström Sportgrenskoordinator – för svensk Dragracing

Sidan uppdaterades den 14 maj 2023