.png)
Summering Öppet Forum App-K
Den 9/10 bjöd SBF Historiska Utskott in till ett informationsmöte om hur man skall läsa och förstå FIA Appendix-K. Ett uppskattat möte som hade en bit över 100 inloggningar via Teams där det också på sina håll satt flera deltagare. Som kommunicerades under denna kväll samanställs presentationen, svar på frågor samt enkät vilket finns att ta del av här nedan.
PRESENTATIONEN:
Länk till presentationen i PDF finns HÄR Pdf, 2.3 MB, öppnas i nytt fönster.
FRÅGOR & SVAR:
- Är våra ljudregler/krav samma i Sverige som internationellt?
Det finns skillnader kring ljudkrav internationellt. Förtydligat, olika länder har olika krav. - OM man redan har en nationell HTP. Kan man då "uppgradera" till en internationell bara genom att betala merkostnaden (mellanskillnaden) eller måste man göra en helt ny procedur?
Man kan uppgradera från NAT HTP till FIA HTP. Förutsatt att den NAT HTP:en är gjord på senaste mallen/formatet. Mallen ska i så fall vara daterad 2019 eller senare och ha 27 sidor. Om NAT HTP är på äldre mall, måste hela proceduren göras om. Kostnaden för det är enligt avgiftslista. LÄNK HÄRÖppnas i nytt fönster.
- Om jag har en tidningsartikel från perioden som beskriver att en bil använder en annan förgasare än vad som står i homologeringshandlingen så är det ok? dvs bara beskrivet i text, ej bild.
En tidningsartikel från perioden kan vara en bra början på ett bevis för periodspecifikation. Ett grundläggande krav är dock att detaljen/systemet var tillåtet enligt appendix J för specificerat år och att bild eller artikel klart visar att detaljen använts vid en FIA tävling i perioden.
- Var finner man dessa ytterligare tillägg/godkännande som du förevisade exv Öhlins och alukyl?
Öhlins dämpare Volvo 240 grupp A:
Dessvärre aldrig i ”toolbox” för Volvo no. A-5020. Beslutet finns protokollfört av FIA Historic Technical Working Group 2020 som tillåter Öhlins med separat behållare och EN justering (bound eller rebound).
Aluminiumkylaren Ford Escort:
Här hittar du ”Toolbox” för https://historicdb.fia.com/car/ford-escort-rs-1600Länk till annan webbplats. (Nedan är toolbox texten inklistrad).
App. K - Appendix VII Specific to certain cars.
The maximum diameters accepted for the wheels in Period H are the following:- RS 1600 / 1800 (Homologation No. 1605): 15”. It is allowed to use an aluminium radiator on H1 Period RS 1600/1800 cars corresponding to Homologation No. 1605. Original bodywork width dimensions are as follows:- Ford Escort Mk1: front 1550mm, rear 1572mm.- Ford Escort Mk2, except Homologation No. 650: front 1565mm, rear 1600mm.
- Får man ha spoiler i G1, G2, H1?
Denna fråga kräver mer information om vilken grupp det gäller. Generellt kan man säga att det antingen ska var homologerat eller tillåtet enligt Appendix J för specificerat år och då kompletterat med periodbevis.
- Är det möjligt att få en kopia på presentationsmaterialet ni presenterar idag?
Ja, allt materialet inklusive film kommer att publiceras på www.sbf.se/huLänk till annan webbplats. .
- Om man bortser från Historic Rally EM, vilka länder accepterar Svensk HTP?
För tillfället är en svensk NAT HTP fullt ut accepterad i Danmark och vice versa. Utöver detta är det alltid upp till respektive lands ASN och arrangör att acceptera nationella HTP: er.
- Fråga om formelbilar och klassen FF1600: om det står olika i Appendix K och 2018 technical Regulations, vilket gäller?
Formel Ford 1600 är upptagen i Appendix K som en kategori av tävlingsbilar (Appendix K, appendix I), FF 1600 är en enhetsklass rent historiskt, och har alltid haft ett eget unikt regelverk. Föreningen Formel Ford 1600 i Sverige har tillsammans med HU beslutat att nationellt använda FF 1600 2018 Technical regulations.
- Det vore bra att få konsultera/välja en besiktningsman innan & under ett bilbygge.
Detta är inte bara klart godkänt utan väldigt önskvärt att man tidigt tar kontakt med besiktningsman och har en dialog under hela processen mot en HTP. Man finner dom här: https://www.sbf.se/forbundet/teknik/hitta-vagnboksutfardare---reg-besiktare/historisk-bilsportLänk till annan webbplats.
- Är byte av glasfönster till lexan att betrakta som en säkerhetsdetalj?
Som det är klassificerat i dagens regelverk är det inte en säkerhetsdetalj.
- Om man köper en bil från utlandet som har en internationell handling (som finns med på Fias lista på deras hemsida. Vad är då anledningen till att denna handling skall göras om så att den blir "svensk" ? (alltså inte nationell svensk utan internationell och enda skillnaden blir att det står SBF som utgivare) Detta tillför inget till handlingens äkthet eller att bilen överensstämmer med hur den ska vara.
FIA Appendix K article 4.1.6 är tydlig med vad som gäller.:
"Change of ownership: the HTP is an international document and must be accepted by all ASNs. In the event of change of ownership to a different country, the new ASN must recognize the form issued to the car, notify the issuing ASN of the change of owner and request the delivery of the original and the supporting documentation. The certified copy of the original HTP must be withdrawn from the previous owner by the issuing ASN and the original form cancelled. The new ASN must issue a new HTP (on the newest template) and allocate its own national number. The new HTP must be forwarded to the FIA for approval and in order to update the FIA HTP database".
- En bil har en HTP (FIA eller SBF).
Dock visar det sig att det är omöjligt att få tag på originalfälgar till denna bil.
Eftersom bilinnehavaren avser fortsätta tävla, blir denne då per automatik förbjuden att fixa annan fälg och därmed utesluten för tävlande?
Vi har tidigare ställt frågan till FIA HTWG, angående alternativ fälg och då fått svaret att så länge fälgen är av samma dimension, material och utseende som i homologering eller period, (exempelvis: en femekrad fälg ska vara en femekrad). Så är detta då godkänt. - GTS 11 period F
Se bif underlag
Först står det att alla F-bilar lyder under 1.1.5(c) vilket innebär full bur (K3)
Samtidigt kan man läsa längre ner på samma sida att GT-bilar i period F bara behöver båge bakom föraren (K1,K2)
Vilken text är det som gäller i mitt fall?
Den här frågan har kommit innan webinariet. Tillsända bifogade dokument är av betydligt äldre status och inte längre giltiga, dom kommer från en tidigare svensk översättning av Appendix K.
I nuvarande Appendix K behandlar appendix VI ROPS (båge/bur) article 4. (text nedan). Svaret är markerat gult.
4. Specifications applicable to homologated cars of Period F onwards – T, CT, GT, GTS and GTP
4.1. Homologated cars may only use three types of ROPS construction:
4.1.1. Fabricated as defined by Article 2.2.1
4.1.2. Homologated or certified as defined by Article 2.2.2
4.1.3. Homologated in period as defined by Article 2.2.3
4.2. The minimum specification is a ROPS in conformity with Drawing K-8, K-9 or K-10 with the addition of a compulsory diagonal (orientation optional) and, except where specifically excused within these regulations, door bars complying with Appendix V.
4.3. Exceptionally, Period F cars in HTP categories GT, GTS and GTP participating in Circuit and/or Hill Climb races but not in Sporting Rallies are authorised to use a minimum specification ROPS of the specification used on the car when used in period competition or, where possible, in accordance with Drawing K-1 or K-2 of Appendix V.
- App K / App VIII
Periode E-G1 for T og GT biler (etter min egen tolkning gr. 1 og 3).
Pkt. 12 Bumpers: Støtfanger skal fjernes for racing, med unntak av de bilmodeller som er listet opp.
Eks. Volvo 120 modeller.
In addition to the modifications and/or requirements of Appendix VIII, the following additional modifications are authorised for Competition Touring Cars and Competition Grand Touring Cars of Periods E, F and G1.
Med det menas att det som är nämnt i appendix VIII läggs till i Appendix IX. - App K / App IX
Periode E-G1 for CT og GTS biler (etter min egen tolkning gr. 2 og 4)
I dette tillegget står det ingen ting om støtfangere. Trekker vi pkt.12 fra App VIII over i dette tillegget ?
Eller betyr det at støtfanger for Volvo 120 modeller kan fjernes for CT (gr. 2) biler i racing
För period G2 och framåt gäller.
7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3. This concerns in particular the possible coefficient for turbocharged cars in Periods J1 and J2 respectively.
Det som gäller är Appendix J 1971 (som är sista året i perioden) artikel 257 I), här står som nedan. Det som är godkänt för grupp 1 är alltid godkänt för grupp 2. Det vill säga att du får ta bort kofångare även i grupp 2.
I) Bumpers, embellishers, streamlining : bumpers are compulsory on all cars for which the manufacturer has normally provided them. For speed-events on circuit and for hill-climbs, the supplementary regulations may authorize the bumpers of a car to be removed. Failing such an authorization the bumpers must remain. For rallies, any car, normally delivered with bumpers and the recognition form of which shows such an equipment, must retain them. Wheel embellishers may be removed. The addition of any protective device underneath the car is forbidden unless such a device is mentioned on the recognition form of the model in question or is authorized or made compulsory by the supplementary regulations of the event. - App K /App J
Periode G2 og fremover.
Finner ikke BUMPERS omtalt hverken i avsnitt 5 eller 7.
Betyr dette at alle støtfangere (racing) kan fjernes fra og med periode G2 og fremover ?
För perioder efter G2 gäller svaret ovan.
RESULTAT ENKÄT:
Tack för en supertrevlig kväll och på återseende.
/ Historiska Utskottet
Sidan uppdaterades den 18 oktober 2024