Nya tävlingsregler för rally och tekniska regler för Grupp F från 2025-01-01
Idag har Rallyutskottet publicerat sju uppdaterade regelverk, dels tävlingsregler rally med bilagor och även tekniska regler för grupp F. I båda dessa regelverk finns några lite större förändringar som vi skulle vilja passa på att belysa och beskriva.
Den första är giltigheten för tävlingsregler rally, tidigare har regelverket gällt årsvis, med automatisk förlängning. Det som nu sker är att tävlingsregler rally övergår till samma modell som de gemensamma tävlings- och arrangörsreglerna, dvs de gäller 3 år och kommer således gälla från 2025-01-01 till 2027-12-31. Under den perioden kommer de justeringar som måste göras publiceras dels som ett officiellt meddelande (OM) men även kommer det finnas en bulletin där samtliga OM finns samlade.
Nästa stora förändring är reklamreglerna, här har vi fått in önskemål att göra en revision av dessa regler, då de varit likadana under väldigt lång tid. Här påverkar både hur dagens bilar är formade, men även hur ekonomin ser ut för de tävlande och deras möjlighet att profilera sina samarbetspartners bättre. Ursprunget till de nya reglerna är hämtade från det internationella regelverket, för att sedan göra justeringar som behövs för att få lite mer utrymme för arrangörerna. Det öppnar upp möjligheten för att ha två stycken streamers på framrutan och dörrarna blir enbart nyttjade för en dekal med startnummer och reklam.
Säkerhet är alltid en viktig punkt och det är av yttersta vikt att det blir ett så enkelt regelverk som möjligt för de tävlande, men även så att det är lätt att förmedla till publik. Efter ett antal år med lite dubbla budskap angående larmflagga och SOS-skylt har beslut fattats att vi kommer köra enligt FIA-standard och enbart ha en SOS-skylt i A3-storlek, detta får man börja nyttja nu, men till 2025-01-01 ska alla larmflaggor vara ersatta med SOS-skyltar.
För grupp F har fokus legat på att ta fram ett än mer tydligare regelverk, utan att det för den skull ska vara kostnadsdrivande, det gäller saker som att det blir tillåtet att demontera A/C, p g a att det finns modeller där man inte kan avgöra om det suttit A/C t ex, men även att ha möjlighet att flytta elektronisk servopump inom motorrummet.Det som också förtydligats i regelverket, är att extern behållare på stötdämpare inte längre kommer vara godkänt efter den 2025-12-31, även om inte utvändig justering är möjlig. Denna fråga har varit på remiss och den återkoppling som vi fått från tävlande inom klassen är att man inte tycker att detta hör hemma på denna nivå av tävlande, utan klassen bör bibehållas standarbetonad.
Utöver dessa ovanstående punkter, har vi gjort en hel del mindre justeringar och införanden från tidigare officiella meddelanden. Vi i rallyutskottet ser gärna att ni hör av Er till oss, rally@sbf.se, med både ris och ros, för det är alltid positivt att få höra båda sidor.
De uppdaterade regelverken som publicerats under fliken Regler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. på hemsidan är:
- Tävlingsregler Rally 2025-2027
- Tävlingsregler Rally 2025-2027 Bulletin
- Tävlingsregler Rally - Ungdomsrally
- Tävlingsregler Rally - Lokaltävling
- Bilaga Rally skisser och skyltning
- Tekniska regler Rally T 2025-2027
- Tekniska regler Nya Grupp F 2025-2027