Medelhastigheten bestämmer farten

Precis som i övriga världen kännetecknas svenska regularitytävlingar av en blandning av motorsportsliga tävlingar av hög kvalitet och gott kamratskap mellan de tävlande. Har du en bil och vill tävla så finns det en tävling för dig.

Vilka bilar är tillåtna?

I princip allt på fyra hjul. Vanligast är dock bilar från 70- och 80-talen. Bilar som överensstämmer med bilar tillverkade till och med 1990 räknas som historiska. Övriga hänvisas till en modern klass.
Homologeringsbesiktade Appendix K-bilar t.o.m. period J2, Gr E, Gr F, ”Norrlandsekonomi” och VOC, får delta förutsatt att de överensstämmer med årsmodell 1990.

Lite rallystuk är vanligt, men också fint orört originalskick.

Vad finns det för typer av tävlingar?

Ungefär hälften av alla tävlingar går i samband med rally, resten är fristående arrangemang av den typ som är vanligast i resten av världen. Största skillnaden är den att i samband med rally är regularitysträckorna pilade, i övriga är det viktigt att hänga med i roadbooken och eventuella kartor.
Regularity är i alla lägen en egen tävlingsform. Alltså inte en rallyklass eller en variant av bilorientering.
I tävlingar som går i samband med rally använder de tävlande samma road-book som resten av de tävlande, i samband med fristående arrangemang kan det se lite annorlunda ut. Se nedanstående exempel och lägg märke till att långtifrån alla tävligar innehåller orienteringssträckor.

Vad gör jag om jag vill veta mer?

Jonas Öhman svarar gärna på allmäna frågor och allt som har med att arrangera tävlingar att göra. Det är haan som underhåller hemsidan.
Krister Berglund, som var Riksmästare 2016, kan hjälpa er som vill tävla. Han är också en av de bästa i Sverige på att göra road-book.
Bernt Eriksson är expert på tidtagning och resultaträkning.

Sidan uppdaterades den 15 december 2022