Hoppa till sidans innehåll

Redo för andra halvlek av 2022 – Annas brev

05 SEP 2022 11:59
Som en påminnelse om verkligheten drar sig hösten in i våra liv. Ledighetens sköna sommardagar blir till minnen att ta med in i ett mörkt november. Utvilade står vi redo för andra halvlek. Och som alltid har vi massor på gång. 
  • Skapad: 05 SEP 2022 11:59

Vi är i gång igen på riktigt efter sommaren och vi har fått förstärkning på kontoret. Det känns jätteroligt att få hälsa ännu en ny medarbetare välkommen. Anna Laurentinsson. Hon började på Svensk Bilsport den 15 augusti i rollen som projektkoordinator. Anna kommer finnas på plats på kontoret i Sollentuna och är en efterlängtad resurs för oss. Närmast kommer Anna från en tjänst inom eftermarknaden i bilbranschen. Varmt välkommen till oss Anna!

Kanske humor. Kanske ironi. Men att det efter något som påminner om sju svåra år äntligen blev premiär av VM-rallycrossens nya el-drivna Supercars på en plats som kallas Hell, säger ändå något tycker jag. Även om det till den tävlingen inte kom de utlovade 10 bilarna så kände jag på plats av något historiskt. 

Helt klart går bilsporten mer och mer in i den nya eran med annan drivning på tävlingsbilarna. Det är långt kvar till hela bilsporten är fossilfri och det finns många tankar om hur det ska gå till i olika sportgrenar. Vi vet att det inte kommer göras över en dag, månad eller år. Men vi vet vilken linje internationella bilsportförbundet, FIA driver och kanske viktigare, hur samhället förflyttar sig mot fossilfritt och el-drift. Nyligen beslutade Kalifornien i USA att 2035 måste alla nytillverkade bilar som säljs i delstaten vara avgasfria. Kalifornien har 40 miljoner invånare och är den största bilmarknaden i USA. Nu väntas fler delstater ta efter. Vi är inte där nu, men det är ytterligare ett beslut som pekar ut en riktning mot vad som kommer i en nära framtid. Och ska bilsporten finnas kvar för framtida utövare måste vi anpassa oss. 

 

Framtiden är inte bara fossilfritt och el. Den är även digital utveckling. Jag tänkte på det under ett av sommarens morgonpass ute i Frykstaspåren, vilken resa vi i Svensk Bilsport gjort de senaste åren och som vi fortsatt är mitt i. Ett nytt administrativt systemLicensen blev äntligen digital med egen app. Molnlösningar. Vi kliver in mot en ny hemsidesmiljö. Arbetet med Folkraceappen, som kommer innehålla mer än anbudsförfarandet pågår för fullt samtidigt som vi jobbar med att anpassa Craschtag till vår svenska verksamhet. Därtill blickar vi framåt för hur vi med ytterligare digitala hjälpmedel kan bygga verktyg som förenklar för föreningar, medlemmar, deltagare och publik samtidigt som det gör oss till ett starkare och mer tillgängligt förbund. IT-projekt är ofta tunga belastningar i en budget, men det viktiga är att vi vågar lyfta blicken och se investeringen i dem och den vinning som de på sikt kommer ge för Svensk Bilsport. 

För att fortsätta lite i den digitala världen så är det med glädje jag konstaterar den utveckling som vår webbkanal, svenskbilsporttv.se har gjort under sommaren. Vi går ifrån 300 abonnenter till över 4000 på någon månad. Med dessa pengar kan vi producera ännu mer innehåll till kanalen och det är bara tidig höst nu, men redan tittar vi på hur vi kan utveckla kanalen och fylla den med mer innehåll nästa år. 

Rättigheter till rörlig media inom sport är en värld för sig. Och med den utveckling som där flera kanaler och mediehus slåss om mer live-innehåll är det inte bara bilsporten, utan flera förbund som ser om sina rättigheter och som sitter med vågskålen där intäkter ligger i den ena skålen och räckvidd i den andra. Det som utvecklas nu är att förbund håller i sina egna rättigheter och producerar mer själva för att ta mer betalt för att släppa i väg dem till andra sändande mediehus. Det har länge funnits och finns ett kommersiellt värde i livesport, men det är de senaste åren som teknik och streamingplattformar vuxit sig starkare. Beteendet att ha flera olika streamingplattformar för film och TV-serier har även flyttat över till sportens värld och det kan gynna de sporter, serier och tävlingar som inte de är mest eftertraktade av de stora mediehusen. Men vi ser även att en del internationella serier också väljer egna plattformar. WRC och VM i rallycross är exempel på det, där tittaren med sin app mot en kostnad får ut mer innehåll än på en TV-sändning. 


Det kan tyckas att detta ligger långt från tävlingsverksamheten men vi vet att det finns en stor målgrupp som gillar att se bilsport live och att själva äga sin kund kommer bli än mer viktigt i framtiden. Sport är hårt slit, träning och tävling på ena sidan. Men vi får inte glömma att på den andra sidan står de som ser det som underhållning. Och som sagt. Glädjande att se resultatet på svenskbilsporttv.se för de första fem månaderna. Jag säger att vi ska äga våra egna rättigheter till sporten och se till att det faller medlemmarna till gagn.

Fossilfria bilar, en digitaliserad sportvärld och mer kommersialisering. Tre delar som kanske kommit mot oss snabbare än vi planerat och trott. Tre delar av verksamheten som kanske inte alla känner igen sig i, eller vill ha. Men jag är övertygad om att det är tre viktiga delar för Svensk Bilsports fortsatta utveckling som vi inte kan vända ryggen till. 


I skrivande stund är det ca fem månader kvar till nästa års Rally Sweden i Umeå. Tidigare har information gått ut att rallyts vd, Glenn Olsson, väljer att sluta sin tjänst. Det gör att jag själv gå in som operativ styrelseordförande. Det innebär dock inte att jag ska göra rallyt utan vi har insett med många intervjuer och samtal att Rally Sweden har en otrolig kompetens i sin organisation från alla år i Värmland som ska få ett tydligare delegerat ansvar. Det nya arbetssättet bygger på förtroende för organisationen och ett tydligt ansvar, precis som vi arbetar dagligen på kontoret. Tillsammans med nya personer från Umeå och erfarenheterna från året, är arbetet i full gång med nästa års rally och bitar börjar falla på plats.

Den nya styrelsen för Rally Sweden håller som bästa på att sätta samman organisationen och har påbörjat en rekrytering av en projektledare för Rally Sweden. I början av september kommer även organisationen mötas tillsammans med delar av personal från kontoret i Sollentuna för att se över vilka synergieffekter som finns när Rally Sweden nu är helägt av Svenska Bilsportförbundet och med det blir en del av förbundets verksamhet.

I onsdags och torsdags var jag och Glenn uppe i Umeå för att träffa kommunen, rennäringen, personal, markägare och övriga intressenter. Viktiga möten som gör att vi kommer framåt i alla delar. Efter att satt mig in lite mer i en ny komplex värld och ett stort evenemang som omsätter lika mycket på en vecka som hela förbundet gör på ett år, så börjar saker trilla på plats, och jag ser verkligen fram mot ett nytt rally i vinter. 


Sommar är ledighet. Men sommar är även tävlingssäsong. Det har tävlats överallt och i nästan alla våra sportgrenar under sommaren. På ett antal tävlingar har det virtuella släppet med sex stycken simulatorriggar varit på plats. Släppet har även gästat stadsfester och andra publika evenemang under sommaren. Att kombinera prova-på verksamhet i simulatorerna, informera om både den digitala bilsporten och den verkliga samt att sätta avtryck var släppet än kommer, har intressemässigt visat sig vara ett lyckat koncept. Tusentals är de som provat-på och varit i kontakt med bilsporten under sommaren. Kul!

Vi ses!

Hälsningar

Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

 

 


E-post: Adressen Gömd

Partners till Svensk Bilsport

Tengtools partnerlogga webb.jpg

Skydda partnerlogga webb.jpg

Lbrador partnerlogga webb.jpg

Officiellpartner/Grenpartner

Colabit_liggande.jpg

HK_logo_black_background.png



Hullert_logo_grön355cwebb.jpg





Folksam_logga

Tillsammanslogga -21.jpg

Leverantörspartner



mabi.png

VIKINGLINE_logotype_RED-CMYK webb.jpg

+46_DARK_T+S_FREE.png

grand-tg.png

Söderberg och partners.png





Sportförlaget_i_Norden.jpg



Postadress:
Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna

Besöksadress:
Bergkällavägen 31 A, Bilsportens Hus
192 79 Sollentuna

Kontakt:
Tel: +4686263300
E-post: This is a mailto link

Se all info

Tom annons hemsidan.png



sensor300x480.jpg