TÄTT OCH TUFFT
Intensivt, tätt, snabbt och ofta plåtkontakt. Rallycross är mycket publikvänligt och på de flesta banorna ser man hela banan från publikplats. Den perfekta arenasporten och Sverige är världsledande!
Korta heat, med fem eller sex bilar i varje, där starten är viktig. Kanske det allra viktigaste, för banorna är max 1200 meter långa och förarna har bara tre eller fyra varv på sig innan målflagg.
Efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. För att ge åskådarna ett extra spänningsmoment ska varje förare köra ett Joker Lap i varje heat. Det ger möjligheter till att köra in tid och komma före en motståndare. Det gör att spänningen håller i sig ända till målflagg.
Sverige är en mycket framstående nation i Rallycross, faktiskt bäst i världen! 2017, -18, -20, -21 och -22 års Världsmästare heter Johan Kristoffersson och 2016 var det Mattias Ekström (tvåa 2017). 2019 tog Sverige VM-guldet i Rallycross med Timmy Hansen.
En av deltävlingarna i VM körs i Höljes i nordvästra Värmland. Då förvandlas den lilla byn med knappt 100 invånare till en gigantisk campingplats med över 50 000 lyckliga rallycrossfans. En folkfest av gigantiska mått!
I Sverige kör vi både en SM-serie och DM-serier. Det finns 3 huvudklasser för att ge möjlighet för förarna att utveckla efterhand.
2150 är en relativt billig klass där förarens kvalitéer har mycket stor betydelse. Är man junior är det samma reglemente som 2150, även då har det SM-status.
Nästa steg uppåt är SuperNationell, där motorerna är större och bilarna får byggas om rejält. Ett riktigt getingbo med många duktiga förare! Till 2023 års säsong ändras de tekniska reglerna så det som tidigare var 2400 är nu Supernationell. De som har bilar enligt Supernationella reglementet har möjlighet att tävla enligt Open 2WD. som härstammar från ett NEZ-reglemente.
Alla klasserna har tvåhjulsdrift, vilket ger spektakulära race! För publiken betyder det underhållning på högsta nivå!
På senare år har det också körts SM för de fyrhjulsdrivna klasserna Supercar och Supercar Lites. Där ingår SM som deltävlingar inom NEZ-mästerskapet RallyX Nordic.
Är du sugen på att börja med det roligaste som finns att köra, tveka inte att kontakta någon i Rallycrossutskottet eller kontaktmännen ute i distrikten. Är du på en tävling så kliv fram till en förare. Rallycrossförare är väldigt öppna och hjälper gärna till!