Bild på motor

FIA Historic Database

På länken ovan finner du, FIA Historic Database, i denna databas hittar du två olika ämnen som behövs för att bygga en Historisk Appendix K bil.

1: Dels finns de tekniska reglerna, som heter "Appendix J", från de olika perioderna under "Regulations". Man väljer det "Appendix J" som man är intresserad av och laddar ner det på Engelska eller Franska beroende på sina egna språkkunskaper.

OBS! När man väljer Appendix J så finns det en viktig sak att tänka på, om man väljer Appendix J från ett år där det mitt i en period har skett en förändring som gör att tex. motoreffekten sjunker nästkommande år, så får man inte använda tilläggen i varken Appendix J eller i homologeringshandlingen som kommer efter detta datumet.

2: Dels finns alla dom bilars homologeringshandlingar som du kan använda för att bygga en Appendix K att ladda ner i PDF-format.

I Appendix K (klicka här för App K 2017>> Länk till annan webbplats. ) finns den tekniska reglementet för perioderna E, F och G1. Grupp 1 finner man i kapitlet Appendix VIII och Grupp 2 i kapitlet Appendix IX. Övriga perioder finns den tekniska reglementet att finna i Appendix J på FIA Historic Database som skrivet ovan.

Tänk på när du finner ordet "Free” i dessa tekniska reglementen från perioden, förstås med att det var ”Fritt DÅ på perioden”, vilket innebär dels att det INTE är fritt idag, vilket innebär att de måste bevisas att det användes på den bilmodell som du ämnar att bygga en Historisk bil av.

Alla homologeringshandlingar har ett nummer, ex. Volvo 240 med B23 motor i Period I har No. 5626 och BMW 2002 har No. 5258.

Är du tveksam vilket handling du skall ha kan du kontakta en av de tekniker som finns på sidan här med historiska reg. besiktare>> Länk till annan webbplats. , dom hittar du även under "HTP Tekniker" i den blå menyn ovan eller kontaktar du någon av HU:s medlemmar som du hittar under "Kontakt" i den blå menyn i ovankant på sidan.

När du bestämt vilken bilmodell du vill bygga på så kan du ladda ner den gällande homologeringshandlingen och skriva ut den från FIA Historic Database och använda som hjälpmedel i garaget när du bygger din Appendix K bil.

OBS! Endast en homologeringshandling per bil får användas, du får alltså inte ta saker till din bil ur mer än en homologeringshandling, även om själva bilmodellen finns med flera olika homologeringshandlingar så är det inte tillåtet att blanda.

Du måste dock beställa en homologeringshandling från SBF innan du ska få bilen homologeringsbesiktigad av en besiktningsman, eller så kan be besiktningsmannen göra det när han besiktar din bil.

Att du måste beställa den från SBF är för att skall vara utskriven på papper med FIA:s vattenstämpel på bakrunden för att garantera äktheten på din homologeringshandling.

Homologeringshandlingen sätter SBF ihop med den färdiga HTP handlingen.

Åker du rally skall homologeringshandlingen sättas in en Fordonspärm som SBF tillhandahåller.

Åker du racing så behöver du ingen Fordonspärm, utan HTP med homologeringshandlingen skall du förvara i en mapp eller annat liknande för att skydda dokumenten.

Tänk på att detta är bilens identitetshandlingar och behandla dom därefter.

UPPDATERAD: 20 FEB 2018 21:58

Sidan uppdaterades den 14 december 2022