Om Historisk Bilsport
När tävlingsbilen är en raritet
Redan vid seklets början tävlades det flitigt med bilar. Det var så de utvecklades och blev tillförlitliga.
Än idag är det många aktiva runt om i världen som tävlar med dessa gamla klassiska tävlingsbilar i Historisk bilsport. Tävlingsgrenen förekommer inom både Rally och Racing.
Bilarna följer ett internationellt regelverk som bygger på att bilen i princip ska vara som den var när den tillverkades och tävlades med från början. När det gäller säkerheten så är den modernare än förr, för även i Historisk Bilsport gasas det friskt.
En annan grundregel är att en bil anses vara historisk när den är tillverkad före 1991. Bilen ska ha en internationell tävlingshandling, HTP (Historic Technical Passport), för att få starta.
I Historisk Bilsport kommer föraren i skymundan av sin bil, som ofta är en raritet. Ändå är farterna höga både på asfaltsbanor och på specialsträckor i skogarna. Förare finns det i alla åldrar från 18 år men bilparken spänner över drygt 80-års bilproduktion fram till 1990.
Redan 1984 blev Historisk Bilsport en självständig sportgren inom Svenska Bilsportförbundet och precis som det finns bilar från Formel Vee till Formel 1 och allt där emellan, så går det bra att tävla från hobbynivå till internationella mästerskap.
Historiska Utskottets uppdrag från SBF är att förvalta regelverket Appendix K i Sverige för FIA:s räkning. HU tolkar Appendix K som FIA gör det, HU har ingen egen tolkning av regelverket utan intentionen är att vi ska använda Appendix K som FIA tolkar det.
Klicka på "Mer om Historisk Bilsport" i blå listen ovan, där kan du läsa mer om hur Appendix K fungerar.
UPPDATERAD: 07 NOV 2017 15:02